Hallo allemaal,
Om onderaanneming aan te kunnen en onze productie intern te houden, moeten we absoluut onze studietijden verkorten.
Daarom werk ik momenteel aan een geweldig verbeteringsproject: ik heroverweeg de werkstroom en de verbinding tussen ons ontwerpbureau (BE) en onze plaatwerkplaats.
Het is nog in de reflectiefase en het idee moet zich ontwikkelen, maar hier zijn de drie hoofdpunten waar ik graag jullie mening over zou willen horen:
- Overschakelen naar een globale CAM
Het idee is om te investeren in een tool zoals de Trumpf TruTops Boost om zowel onze lasers als onze buigmachines te programmeren.
Het echte pluspunt: de operator had de vouwanimatie direct voor zijn ogen, op het scherm van de machine.
- Zeg (bijna) afscheid van 2D-detailplannen en ga over naar PDM
De gebogen plaatdelen zouden direct door de FAO worden beheerd.
We zouden alleen de klassieke tekeningen bewaren voor de echte uitzonderingen (zeer specifieke bewerking, scherpe geometrische toleranties).
Tegelijkertijd zouden we een PDM instellen om een schone geschiedenis van elk bestand en elk document bij te houden.
- 3D-kwaliteitscontrole direct naar de werkplaats brengen
De animatie op de numerieke bediening hebben is geweldig voor de operator, maar het is niet genoeg om de kwaliteit van het onderdeel te valideren.
Om het papieren plan permanent te verwijderen, wil ik terminals in de werkplaats installeren met een 3D-viewer (zoals eDrawings).
De operator kon zijn onderdeel manipuleren, de besturingsdimensies nemen en de directe verbinding met de BE.
Voordat ik hier dieper op ing, heb ik graag jullie inzichten nodig:
-
" Papierloos" (of Model-Based Definition): Heeft iemand van jullie ooit de sprong gezet tussen ontwerp en plaatmetaal?
-
Software: Wat is uw feedback op dit soort flow (vooral met TruTops Boost als sommige mensen het gebruiken)?
-
Valkuilen om te vermijden: Waar moet je speciaal op letten bij het opzetten? (Keuze van computerapparatuur in de werkplaats, weerstand tegen wisselingen van teams, beheer van toleranties...)
Ik ben erg geïnteresseerd in al jullie advies, anekdotes of feedback om dit allemaal te ordenen.
Alvast bedankt voor jullie hulp en een fijne dag verder!