Hoe beperk je een nokkenrol (cilinder) op een bel- of trommelnok?
De "cam"-beperking werkt alleen met eenvoudige schijfnokken.... a priori!
came.jpg
Hoe beperk je een nokkenrol (cilinder) op een bel- of trommelnok?
De "cam"-beperking werkt alleen met eenvoudige schijfnokken.... a priori!
Ik ga je niet veel helpen, behalve dat ik me herinner dat er al een soortgelijke vraag op dit forum is gesteld.
Het is een beetje oud en ik herinner me dat er geen voor de hand liggend antwoord was.
Als ik 2 minuten vind, probeer ik te kijken.
Hallo @JFCLEMENT
Kun je je ASM posten (met de pack and Go-functie)
Nokken zijn een echte puinhoop als je je niet aan strikte voorwaarden houdt, waarvan het eerste is om een doorlopende schets (aan één stuk) te hebben en ook om een contactoppervlak van het nokkenpad te hebben dat strikt haaks staat op de centrale as
Het andere ding betreft het al dan niet gebruiken van de gereedschapskist om de camera te maken.
Vriendelijke groeten
Bedankt voor je interesse!
Het geheel is bijgevoegd.....
Wat bedoel je Zozo met "het al dan niet gebruiken van de gereedschapskist om de camera te maken."?
Franck Ceroux, daar gaat het om! Aan de andere kant is de beperking "Cilinder / oppervlak "????
De cam-functie werkt in dit geval niet....
Ik heb ook geprobeerd een 3D-schets te maken van het externe pad van de beperkte traj. / cilinderoppervlak = > werkt ook niet...
Hallo @JFCLEMENT
Dit is hoe het eruit kan zien (bekijk de video die met je model is gemaakt)
Om dit te laten werken, moet je nokkenpad worden gemaakt met een spline, zodat je geen onderbrekingen hebt tussen elk deel van het nokkenpad.
Vriendelijke groeten
PS; Bedankt @ franck.ceroux voor zijn truc met de tangentie met een bol (in plaats van de cilinder) omdat iedereen weet dat het anders niet werkt.
Hallo @Zozo_mp,
Geweldig, dat klinkt ok!
Zou het mogelijk zijn om mij uw montage te sturen, zodat ik de manier om de camera te maken kan "ontleden"?!
Bij voorbaat dank en BEDANKT dat je de tijd hebt genomen.
Oprecht
Hallo @JFCLEMENT
Hier wordt de camera in lijn gebracht met uw model (in tegenstelling tot de demovideo). Je zult merken dat je nokkenpad nu glad is en je geen onderbreking meer ziet omdat de spline continu is. (zie de bijlage voor de vergelijking tussen de twee methoden, je hebt een uitleg in deze afbeelding)
Sta me toe een advies!
Voor de schets van je opwindfunctie moet je schets gecentreerd zijn ten opzichte van de oorsprong, terwijl deze hier nu aan één uiteinde is ingeklemd. De logica van de opwindfunctie is om vanuit het midden te beginnen en tegelijkertijd naar rechts en links te winden.
Anders krijg je ofwel een foutmelding, ofwel heb je, afhankelijk van de vorm, constructiefouten.
Vriendelijke groeten
Hallo @JFCLEMENT
Kijk naar de bijgevoegde afbeelding om de uitvlucht te begrijpen die wordt gebruikt voor het contact tussen de rol en de nokkenbaan. Let op, de bol moet dezelfde diameter hebben als je kiezelsteen ;-)
Vriendelijke groeten
Zozo_mp,
GEWELDIG dank je!
Ik kijk er beter naar....
En ik neem met plezier en nederigheid uw advies over de opwindfunctie aan....
Vriendelijke groeten.
Zozo_mp,
Ik geef toe dat ik "tekortkomingen" heb met betrekking tot splines, en daarom een beetje allergisch ben voor hen omdat ik niet weet hoe ik IT moet beheersen!!
Om te begrijpen dat je na het "opnieuw kalibreren" van mijn cam-profiel in het midden, zoals hierboven vermeld, mijn "zogenaamd perfecte" curve hebt gebruikt, bestaande uit lijn en boog van een cirkel, om je spline erop te traceren en vervolgens mijn "perfecte" curve te wissen?
Is het mogelijk om een spline precies te verkrijgen met behulp van een "perfecte" curve gemaakt van lijnstuk en boog van een cirkel zonder een benaderende curve te hebben?
Vriendelijke groeten.
Ik heb net "eindelijk gelezen over Splines en bijbehorende gereedschappen, en ik begreep dat je de "Fitted" spline-functie had gebruikt die een spline op een geleidingscurve maakt, deze zelfde geleidingscurve passeert in constructielijnen.
Hartelijk dank Zozo_mp.
Hallo @JFCLEMENT
Je stelt de volgende vraag:
(( Is het mogelijk om een spline te verkrijgen die een "perfecte" kromming van een rechte lijn en een boog van een cirkel nauwkeurig reproduceert zonder een benaderende kromming te hebben? ))).
Het antwoord op deze vraag is om verschillende redenen bevestigend.
Ik stel voor dat u het bijgevoegde PDF-document leest en in het bijzonder het punt dat uw vraag beantwoordt, maar ook die van andere ;-).
In het SW-voorbeeld dat ik je gaf, veranderde ik je model in een constructielijn en greep vervolgens de spline op dit pad. (en niet andersom)
maitriser_les_splines_version_sauvegardee_2020.pdf
Hallo
In feite heb ik "precies" dezelfde manipulatie gedaan, dat wil zeggen om de nok van een "AANGEPASTE" spline gecentreerd te ontbossen ...
Ik zeg "aangepast" omdat ik geen geschatte vorm wil.
Als mijn plan in fab gaat en daarom in CAD/CAM wordt opgenomen...
En het werkt niet!! KAN de debossing NIET uitvoeren!!
Terug naar af dus... Zelfs als we de vorm van de nok vereenvoudigen, is het onmogelijk om de functie van ontgaste wikkeling door te geven met de spline....
Ik begrijp het niet!
Vriendelijke groeten.
Hello@JFCLEMENT
Er is geen reden om de ontgauffing niet uit te voeren. Aan de andere kant zijn naar mijn mening de juiste hoeken niet gerechtvaardigd voor je nok, omdat je rol cilindrisch is. Daarom heb ik geen rechte hoek gezet in het sjabloon dat ik je als voorbeeld heb voorgelegd.
U moet bepaalde regels respecteren, zoals het hebben van dezelfde afmeting als de omtrek voor de geprojecteerde schets (zie 0,05 mm of 1 tot 2 mm minder! soms maakt SW ons grillig).
Probeer het CNC-bestand te genereren uit het bestand dat ik je heb gestuurd, het zou normaal gesproken goed moeten zijn
Vriendelijke groeten
PS: een leuke kleine opmerking ;-) ;-)
Met een normale spline, maar correct beperkt (hier uit de schets met strenge afmetingen) en.of met behulp van de methode die ik voorstel in de bijgevoegde PDF, heb je een perfecte vorm als ik het gezond verstand in mechanica gebruik.
Bovendien zijn er voor een nok en vooral de beweging die je wilt maken slechts twee standen, of zelfs maar één (meestal de hoge of lage positie) die een nauwkeurigheid van ongeveer 0,05 mm vereist zonder rekening te houden met de aanslagen.