Beperk de hoek van een draaipunt met een vast obstakel

Hallo

Ik begon aan Solidworks en werd geconfronteerd met een esthetisch probleem. De kast die ik aan het ontwerpen ben heeft verschillende kantelbare lades, ik wil er zeker van zijn dat het draaipunt van de eerste tray stopt wanneer deze het plafond bereikt. Hetzelfde geldt voor het laatste kettingblad, ik wil dat het stopt wanneer het de grond raakt.

Hier is een illustratie van mijn probleem:

http://imageshack.com/a/img21/561/avu4.jpg

Ik heb geprobeerd de hoek rechtstreeks uit het menu met hoekbeperkingen te beperken, maar dat lukt me niet.

Ik zou dankbaar zijn voor alle hulp.

1- U kunt uw dienblad handmatig draaien met een koolzaaddetectie met de kast.

Als je dan je stukken beperkt, heb je de minimale limiethoekbeperking (bijv.).

Je kunt de handeling herhalen met het andere kettingblad en je hebt de andere rotatiebeperking.

2- Anders maak je een schets, met je draaipunt en de afmetingen van de bladen en de kast. Met een cirkel en 2 schetslijnen heb je je maximale hoek die je vervolgens overbrengt naar je limietbeperkingen. (zie afbeelding)

2014-03-23_pivot.jpg
6 likes

Ik zou ook neigen naar de bewegingsfunctie met botsingsdetectie (er zijn verschillende opties als ik me niet vergis, stop bij botsing, markeer delen...)

3 likes

Hallo

Het lijkt mij dat we de draaihoek op elk draaipunt kunnen beperken. Maar verder zijn de oplossingen van mijn collega's erg goed

3 likes

Hoi @ dhia

In aanvulling op de bovenstaande antwoorden

Zie deze tutorial

Zie: http://www.lynkoa.com/tutos/3d/tuto-les-constraints-de-pivot

Je hebt verschillende opties 

1. Spanningshoek van rotatie
  2. stop bij de colission met een piepend geluid op een assemblage

Zorg ervoor dat u ze op het 1e niveau van de montage plaatst

@+ ;-)

3 likes

Zie bijgevoegde afbeeldingen Hoekbegrenzing en parametrisering van de verplaatsingsweg 

op de tutorial

http://www.lynkoa.com/tutos/3d/tuto-les-contraintes-de-pivot

@+ ;-)

capture_limite_dangle_contrainte_de_pivot.png

Zijn uw besturen onafhankelijk of zijn ze altijd parallel?

Als dit het tweede geval is, moet u een hoekbeperking instellen door de waarden op een enkel plateau te beperken en een parallelle beperking tussen dit plateau en de andere.

Als dit het eerste geval is, zie ik geen enkele beperking die ons echt in staat stelt om het geval te modelleren.

DE detectie van colliosion en een tool waarmee u de maximale hoeken kunt vinden

Maar het is arbeidsintensief, als deze hoeken eenmaal zijn gevonden, is het beter om de geavanceerde hoekbeperkingen te gebruiken (waarmee u de rotatie tussen deze twee hoeken kunt beperken)

5 likes

Hallo

Limietspanningen kunnen worden gebruikt (in geavanceerde beperkingen):

http://help.solidworks.com/2013/French/SolidWorks/sldworks/t_Limit_Mates_SWassy.htm

Je moet gewoon voorzichtig zijn bij het invoeren van de nummers, om een volgorde te respecteren: het maximum (2e) voor de huidige positie (1e).

Dank u voor uw antwoorden. 

Dankzij jou begin ik een beetje helderder te zien.

Pascal heeft de vinger gelegd op wat blokkeert. Inderdaad, de trays zijn altijd parallel, staven die ze verbinden, maken dit mogelijk.

Ik denk dat ik twee oplossingen heb, die ik snel kan realiseren:

1 - Detectie van botsingen. De algemene consensus is voorstander van deze oplossing, en ik ook, omdat het precies is wat ik wil simuleren. Hoewel pc-bronnen een luxe zijn die ik me niet kan veroorloven (Win XP 32 Bits, 2 GB Ram, 2,56 Ghz Dual Core).

2 - Beperk de rotatiehoeken van de staven. Ik begrijp dat het beperken van de hoeken in het draaimenu voor mechanische spanning de specificatie vereist van twee oppervlakken die de rotatiehoek vormen.

Hier is een illustratie van de stengels:

http://imageshack.com/a/img19/8392/0i9g.png

Kan ik het ene oppervlak van de hengel gebruiken en het andere van de bak om de grenzen in te stellen?

@Gt22, ik ga de tutorial volgen, ik moet het gedrag van de draaipunten al vanuit geometrisch oogpunt assimileren.

@opie27, wil ik meer begrijpen van de schetstruc. De assemblages die ik van plan ben te maken zijn mechanisch eenvoudig, maar vereisen dat je de rotatiehoeken van elk draaipunt kent. Mijn vraag is dus: Hoe meet je na het maken van de schets de hoek die door de constructielijnen ontstaat? ( Moet ik het meetinstrument gebruiken ) ?

Dank u voor uw hulp.

Op mijn afbeelding heb ik de hoekwaarde vervangen door tekst.

Maar door een horizontale lijn en een lijn te trekken naar het snijpunt van de cirkel en de kast, neem je gewoon de waarde van de hoekdimensie en breng je deze vervolgens over naar je beperkingen.

Als alle borden met elkaar verbonden zijn, zullen de anderen volgen als je er 1 verplaatst.

Dus als je de manipulatie doet om de maximale hoeken op de 2 draairichtingen te hebben, dan hoef je alleen maar een limiethoekbeperking op 1 plateau te plaatsen.

Dit simuleert uw beweging van hoge en lage plaatinterferentie.

1 like

@ DHIA neem een goede kijk op de tutorial en je zult alles begrijpen

Er is niets anders te zeggen

Je hebt je assemblage

Tik op Colision Detector Een pieptoon maakt u wakker zodra uw lade een ander element aanraakt

Dus je hebt je zijkanten of je hoeken

Het is aan jou om deze limieten in te stellen in optiedraaipunten

@+ ;-)

De truc van Opiep27 is  om limiethoeken te meten.

Anders creëer je een toevalsbeperking tussen je bovenplaat en het oppervlak dat als stop zal dienen.

Je meet de hoek.

U verwijdert de beperking

Hetzelfde doe je aan de onderkant voor de andere hoek.

U maakt een limiethoekbeperking tussen een plateau en een horizontaal vlak.

Normaal gesproken is dat het;)

3 likes

Hallo

Het antwoord  van opiep27 is voor mij het juiste antwoord, want je hebt alles wat je nodig hebt om de draaihoek te beperken!!