Hoekbeperking voor georiënteerde hoekrealisatie

Hallo

Hoe kunnen we in CATIA een georiënteerde hoek maken?

Het lijkt mij dat wanneer ik een hoekspanning gebruik, of ik nu eerst deel 1 of deel 2 selecteer (als ik een hoek tussen 1 en 2 wil), ik dezelfde hoek krijg.

Nu, voor een hoekspanning, heb ik niet de gewenste hoek tussen een deel 2 en een deel 1 (als referentie genomen) maar "-" de hoek. Vandaar mijn vraag, hoe kunnen we een georiënteerde hoek maken die overeenkomt met de hoek die we willen tekenen.

Er is keuze uit hoeksectoren (sector 1, 2, 3 of 4) maar ik kon mijn hoek niet omkeren.

Ik kon knutselen door een teken toe te voegen - in een formule. Maar ik gaf er de voorkeur aan om het vanaf het begin schoon te maken door precies de georiënteerde hoek te definiëren die ik wilde.

Bij voorbaat dank voor uw ideeën.

Goedenavond, ik denk dat ik het begrijp, maar een schermkopie met een schets in Paint om te laten zien wat je zoekt zou veelzeggender zijn.

Anders, wanneer catia niet de weergave van de hoeksector voorstelt die ik wil, neem ik mijn toevlucht tot tracering, vlakken, oppervlak dat ik invoeg met de geometrie, omdat de oriëntatie van een vlak, een oppervlak, het vlak van een oriëntatiepunt, niet dezelfde resultaten heeft. Net zoals een rechte lijn die tussen twee punten 1 en dan 2 is geconstrueerd, een omgekeerde oriëntatie zal hebben als we hem construeren beginnend met 2 en dan 1

Hier is een screenshot om mijn bezorgdheid beter uit te leggen.

OK. Ik begrijp uw opmerking dat de aard van de gebruikte objecten (vlak, lijn) van invloed kan zijn op de oriëntatie van de hoeken.

Aan de andere kant, in mijn geval, lijkt het mij dat ik alleen vlakken van oriëntatiepunten heb genomen en voorzichtig ben geweest om te doen Beperking (deel 1, deel 2) om een hoek te hebben die is georiënteerd van deel 1 naar deel 2.

Bij voorbaat dank als je nieuwe ideeën hebt.

Hallo, als je de lijnen selecteert, heb je de kans om de juiste hoek te krijgen, als dit niet het geval is, zoals ik al zei, moet je op zoek gaan naar andere elementen of er een paar traceren.

1 like

Ontzagwekkend. Ik heb het gedaan.

Ik heb mijn hoekbeperking al gewijzigd. Ik deed het in 2 assen en meer tussen twee schoten.

Dan is DE techniek om van tevoren de twee stukken te oriënteren die passen in de definitie van de hoek die je wilt maken.