Beperking van afgeleide onderdelen in een assemblage

Hallo;
Ik maak een assemblage van afgeleide delen (A) die verbonden zijn met een ander afgeleid deel (B).
Mijn vraag is hoe ik mijn connector (B) kan wijzigen zodat deze op dezelfde plaats van mijn onderdelen (A) en aan elke kant (zie foto) wordt bevestigd
Bij voorbaat dank.

Hallo @flavie_michou

Ik vraag me af of uw gebruik van het afgeleide stuk in dit geval relevant is.

Zoals ik je afbeelding begrijp, is het een agglomeraat van verschillende A & B-stukken... Dus waarom zou u geen assemblage maken die u veel meer vrijheid geeft, zolang het maar gaat om het beheren van uw kamer B?

Dank u, deel B (meshing) hoeft inderdaad geen afgeleide te hebben, maar het moet flexibel zijn volgens de afstanden van deel A.
Houd er rekening mee dat kamer A verschillende ruimtes heeft en niet kan worden verplaatst.

Ik weet niet wat je professionele achtergrond is, of dat je ooit andere software hebt gebruikt. Maar het concept van stijf versus flexibel is voor Solidworks niet hetzelfde als voor bijvoorbeeld Creo.

In Solidworks:
Als je een assemblage hebt met bewegende componenten, betekent stijf dat alles relatief vast staat (op zijn plaats met elkaar), terwijl flexibel betekent dat de onderdelen kunnen bewegen... met inachtneming van de eerder gedefinieerde beperkingen.

In Creo:
Een onderdeel dat in een assemblage als flexibel wordt gedefinieerd, kan dynamisch van vorm veranderen. (En het is ultra praktisch!)

Vanaf 2020 (geloof ik) maakt Solidworks in sommige gevallen dynamische vormverandering mogelijk, met behulp van contextuele verwijzingen in het top-down assemblageontwerp.
Bijvoorbeeld met veren: het wordt gemaakt van een gedraaid geveegd oppervlak waarbij de lengte wordt gecontroleerd met behulp van een contextuele referentie. Dit betekent dat bij elke reconstructie de veer vervormt zoals het hoort.
Als je twee platen had en een staaf ertussen met een veer (kortweg een schokdemper!), zou het scanpad kunnen worden gedefinieerd met behulp van een lijn tussen de twee platen. Dus wanneer de afstand van de plaat verandert, verandert de totale lengte.

Dit is leuk, maar lijkt voor een enkel onderdeel in de montage te werken en lijkt niet in aanmerking te kunnen worden genomen voor meerdere onderdelen met meerdere lengtes.

Voorbeeld van flexibele componenttoevoeging - 2023 - SOLIDWORKS Help

In uw specifieke geval lijkt het dus verstandiger om verschillende configuraties van kamer B op de juiste afmetingen te maken en de juiste configuratie op de juiste plaats aan te roepen

Hallo

In SolidWorks is het hetzelfde! En het voorbeeld dat je geeft met de veer is een goed voorbeeld en het werkt voor alle instanties van een component.
Er is inderdaad het begrip assemblage EN flexibel onderdeel in SolidWorks.
→ meerdere exemplaren van dezelfde veer in een assemblage, indien gedefinieerd als een flexibel onderdeel, kunnen elk afzonderlijk vervormen, afhankelijk van de context van de assemblage.

Om terug te keren naar de aanvraag voor @flavie_michou :
Kunt u alstublieft iets duidelijker zijn? We kunnen raden wat kamer A is, kamer B... maar we weten niet of je in een assemblagebestand werkt (het begrip afgeleide is genoemd, het kan twijfelachtig zijn), en van mijn kant probeer ik nog steeds te begrijpen hoe de componenten aan elkaar moeten worden gekoppeld.

Kunnen de bestanden en een schematisch diagram worden gedeeld?

1 like

Ik realiseerde me in mijn uitleg dat ik verdwaald was!

Voor zover ik weet: in Creo kan ik elke afmeting veranderen in " flexibel ", afhankelijk van uw behoeften. Terwijl het in Solidworks afhangt van eerder gekozen/gedeclareerde beperkingen

Heel erg bedankt voor de info, aan de andere kant heb ik de indruk dat de veren alleen door assen kunnen worden aangestuurd, behalve in mijn geval zijn de mazen gebogen

1 like

Ja, ik ben bezig met een montage. Stuk B bestaat uit 3 charnons aan elke kant, waarvan de uiteinden deel zullen uitmaken van de A-stukken

Ik denk dat je het gewenste resultaat zou kunnen bereiken door een eerste connector te bouwen in het kader van de assemblage.
Het zal heel moeilijk zijn om de methode schriftelijk uit te leggen, daarom vroeg ik om het delen van CAD-bestanden, maar laten we het toch proberen:

1. Bouw uw connector op basis van de referentiegeometrie zelf, opgebouwd uit elementen van de assemblagecontext (A-onderdeelgeometrie)

Gebruikte padlengtedimensionering om de geometrie op de juiste manier te laten draaien

Plaats een nieuw exemplaar van de connector en stel het in als een flexibel onderdeel. U wordt gevraagd de externe verwijzingen van de connector te vervangen.

heel erg bedankt, ik heb zojuist een testbestand gemaakt in de hoop dat het eenvoudiger kan zijn (test A is gewoon een cilinder die ik niet kan verzenden omdat het beperkt is tot twee delen :smiling_face_with_tear: )
test A B.SLDASM (700.5 KB)
B.SLDPRT-test (905.8 KB)

??

Zonder de volledige assemblage is het moeilijk te begrijpen hoe de onderdelen zich tot elkaar verhouden...

Vertoont het onderstaande geheel het gewenste gedrag?

Liaison flexible

Deel 2.SLDPRT (128.6 KB)
Assem1.SLDASM (199.8 KB)

2 likes

Oh ja, dat is geweldig! Kun je me uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Heel hartelijk bedankt :pray:t4:

1 like
  1. de cilinders en de assemblage van Assem1 worden eerst gemaakt.
    De cilinder heeft de elementen die nodig zijn voor zijn positionering in de assemblage → kijk naar de schets die is gebruikt voor de extrusie, naast de cirkel heb ik de constructielijnen gepland die zich buiten de cirkel uitstrekken. De eindpunten van de constructielijnen buiten de cirkel zijn de referenties van de toevalsspanningen in de assemblage.
    Het bevat ook referentieplannen die zullen worden gebruikt bij de bouw van het deel 2.

2. Het deel 2 is gebouwd in het kader van de montage.
    Ik laat je de constructie bestuderen, wetende dat het voorvoegsel " -> " in de constructieboom aangeeft dat de functie/schets naar een extern element verwijst.

3. De laatste stap is het omzetten van het onderdeel naar flexibel (klik met de rechtermuisknop op het onderdeel in de boom en klik vervolgens op Deel flexibel maken
    U wordt dan gevraagd om de externe elementen waarnaar wordt verwezen opnieuw te definiëren op basis van de context.
    Dit wordt gedaan voor alle exemplaren van het onderdeel dat u in de assemblage plaatst.

LET OP: Het flexibel maken van een onderdeel of subassemblage heeft invloed op de prestaties.

In de hoop dat ik je heb kunnen helpen... Veel succes en veel geluk!

2 likes

Als dit goed voor je is, sluit dan het onderwerp af door het meest relevante antwoord te selecteren.

Hallo Silver_Surfer, sorry voor het late antwoord, ik kan helaas niet vinden hoe ik de flexibele deelfunctie moet uitvoeren. ( het werkt als ik een onderdeel toevoeg aan uw montage, maar niet aan de mijne ! Aan de andere kant is het idee geweldig, het kan regelmatig nuttig zijn!

Welk onderdeel probeer je in je assemblage te plaatsen?
Kunt u screenshots verstrekken?

Hallo

Met een rechtermuisklik op het onderdeel en het pictogram " flexibel maken " / " stijf maken ".

flexible

" Flexibel maken" is een status, meer dan een functie.

test.zip (3,8 MB)

Ik stuur je mijn bestand, het is waarschijnlijk makkelijker dan een foto?

Niet noodzakelijk. Het hangt allemaal af van de versie van uw bestand en de " helpers ". Een foto als add-on is altijd een goed idee.

In welke versie is uw bestand?

2 likes