Hoi allemaal
Ik ben bezig met het maken van een Excel-bestand om de afmetingen in een onderdeelbestand te beheren. Er zijn verschillende bestuurde gaten in mijn deel, ik dimensioneer deze gaten hoekig ten opzichte van een verticale beperkte X (schetslijnen) De afmeting moet kunnen variëren tussen 0° en 359°. Mijn probleem is dat wanneer ik bijvoorbeeld een dimensie van 110° betreed, solidworks mij, zonder iets te vragen, de richting van de dimensie verandert, wat hetzelfde is als mij een dimensie van 250° maken. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om de richting van de hoekdimensie vast te stellen om te voorkomen dat er een "ondersteboven" dimensie ontstaat. (Merk op dat deze afmeting wordt gebruikt voor de tekening en ik zou graag willen dat al mijn afmetingen in dezelfde richting zijn.) Serieuzer, als ik van een afmeting van 90° naar 250° ga, passeert het me wel op 250° maar ondersteboven, wat 110° in de goede richting geeft en dus een valse dimensie.
Ik weet niet of ik heel duidelijk ben.
Dank u voor uw hulp.
Mickaël
Hallo
Het lijkt mij dat het in een tekstbestand is dat je de extra hoekparameters moet cahngeren:
C:\Program Files\SOLIDWORKS Corp\SOLIDWORKS\lang\english en het is "bendnoteformat.txt"
omdat Solidworks de aanvullende offerte doet en door dit bestand aan te passen doet het dit normaal. Kopieer de jouwe op het bureaublad om een back-up te hebben en vervang deze door de mijne om de twee te zien of te vergelijken om het verschil te zien, maar maak in ieder geval een back-up van de jouwe.
Hier is de mijne....
bendnoteformat.txt
1 like
Sorry, ik ben vergeten aan te geven op welk type onderdeel ik moet reageren, het is geen plaatwerkonderdeel. Ik geloof dat het bendnoteformat de hoeken en afmetingen van de buigdelen bepaalt. In mijn geval is het een 2D schets met 2 lijnen op een cirkel voor een materiaalverwijdering. Ik heb mijn bestanden in PJ gezet om het duidelijker te maken. (Ik speel met de 8 stiksels ertussen om de fout te veroorzaken)
Het doel zou zijn om een automatische hoekuitvoeringsdimensie in MEP te creëren voor gebruik bij het maken van ketels. Het ideaal zou zijn geweest om dit type dimensie rechtstreeks uit de 3D te citeren en het uit te voeren vanuit het object van het model, maar Solid biedt het bij mijn weten niet. Dus ik ga een beetje plezier hebben met API's.
Het Excel-bestand voor het beheer
Probleem opgelost,
Dit kwam voort uit het feit dat ik een 3D-schets gebruikte om mijn hoek te maken, die slechts met 180° kan variëren. Met een 2D-schets of georiënteerd plan geen problemen meer. Tijdens het rijden kun je variëren van 0 tot 360.
Als het voor iemand van nut kan zijn;)
Probleem opgelost,
Dit kwam voort uit het feit dat ik een 3D-schets gebruikte om mijn hoek te maken, die slechts met 180° kan variëren. Met een 2D-schets of georiënteerd plan geen problemen meer. Tijdens het rijden kun je variëren van 0 tot 360.
Als het voor iemand van nut kan zijn;)