Afmeting door middelpunt tussen een schets en de rand van zijn onderdeel

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe ik een schets kan dimensioneren in het midden van een bewerkt onderdeel in een assemblage.

Ik weet dat ik door met de rechtermuisknop op mijn lijn te klikken toegang heb gekregen tot het middelpunt, pas na het selecteren van het middelpunt kan ik de rand van mijn stuk niet meer selecteren (Kan niet selecteren).

En omgekeerd, wanneer ik de rand van mijn stuk selecteer, heb ik geen toegang meer tot het rechtsklikmenu om het middelpunt te selecteren.

Is er een andere oplossing dan het plaatsen van een stip of het maken van een constructielijn op de rand van mijn onderdeel, om een afmeting te kunnen maken tussen schetselementen.

Of, is het mogelijk om een middendimensie te maken tussen de schets en het onderdeel, en wat is de manier om dit te doen?

In de hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest.

Bij voorbaat dank

Hallo

Raak niet moe, maak een opname die door het midden van je schetsstuk  gaat en in de beperkte montage met dit vliegtuig.

Moge de kracht met je zijn.

2 likes

Hallo

Een afbeelding van je probleem zou veelzeggender zijn, maar ik trek een constructielijn door het middelpunt en dan zou ik de dimensie kunnen plaatsen.

3 likes

Hallo

Welke versie van Solidworks?

Ik doe het volgende met sld 2015

Citaat

Klik met de rechtermuisknop op de regel die door het midden moet worden beperkt

kies "Selecteer middelpunt"

Klik op een rand in de kamer

Positie van de afmeting

Het tegenovergestelde werkt niet

4 likes

U moet een lijn maken die door uw as loopt in een loodrecht vlak en samenvalt met deze genoemde as

en je meet deze lijn op het snijpunt lijn/as op de omtrek van je cirkel

zie bijlage

@+ 

1 like

Hallo

@yoan.pacquelet's antwoord is correct, dus als je het niet kunt, is de optie "Maak geen externe verwijzingen naar het sjabloon" dan uitgeschakeld? (hij moest het vinkje uitzetten).

Vriendelijke groeten

PS: de andere aangeboden oplossingen zijn ook correct, maar vereisen de oprichting van extra entiteiten.

1 like

Op dat moment voor mij verschijnt het " Selecteer middelpunt " aan het einde van het vervolgkeuzemenu voor een dimensie, in tegenstelling tot een normale selectie waar het aan het begin verschijnt. Het toevoegen van een entiteit is niet nuttig.

Lastig !

Controleer wat @jmsavoyat zegt, het is zeker de oorzaak.

Hallo

Merk op dat op de 2012-versie, in de bewerkingsmodus in een merk, na het selecteren van het middelpunt van de schetslijn, de rand van het onderdeel dat u wilt dimensioneren (met dit middelpunt) niet uitsteekt wanneer u er met de muis overheen beweegt, maar het wordt toch geselecteerd als je erop klikt . 

1 like

Hallo

Er is ook de oplossing om een coördinatensysteem  op de rand te plaatsen, de eenvoudige CLI op  de stop en vervolgens het coördinatensysteem plaatst het automatisch in het midden.