Een basiskaart maken met een lijst met gelaste onderdelen

Hallo

Ik probeer mijn basemaps te updaten door zoveel mogelijk te automatiseren.

In elk van mijn tekeningen voeg ik een lijst van gelaste onderdelen toe. Dus ik ben op zoek naar een lijst met gelaste onderdelen direct in mijn modeltekening in te voegen, maar als ik die invoeg, kan ik mijn model niet meer opslaan. Hoe kan ik dit doen?

Vriendelijke groeten.

Tabellen met gelaste onderdelenlijsten

U kunt een lijst met gelaste onderdelen gebruiken om een tabel toe te voegen die vergelijkbaar is met een stuklijst voor gelaste constructies, die het resultaat zijn van materiaalverwijderingen.

Wanneer het eerste laskenmerk in een onderdeel wordt ingevoegd, wordt de naam van de map Schot fm_solid_bodies_folder.png gewijzigd in de map Lijst met gelaste fm_cutlist_needs_update.png onderdelen om aan te geven welke objecten in de lijst met gelaste onderdelen moeten worden opgenomen. Het pictogram fm_cutlist_needs_update.png geeft aan dat de lijst met gelaste onderdelen moet worden bijgewerkt. Het pictogram  geeft aan dat de lijst met gelaste onderdelen up-to-date is.

Items in de lijst met gelaste onderdelen moeten op artikelniveau worden vermeld in de map Laslijst fm_cutlist_needs_update.png op onderdeelniveau. 

drw_Weldment_Balloons.gif drw_Weldment_Cut_List.gif

De optie om de entiteiten in de lijst met gelaste onderdelen automatisch te ordenen, is standaard ingeschakeld bij nieuwe gelaste constructies. Om het uit te schakelen, klikt u met de rechtermuisknop op Lijst met gelaste   fm_cutlist_needs_update.pngonderdelen en deactiveert u Automatisch gelaste onderdelenlijsten maken.

Lijsten met gelaste onderdelen gebruiken de eenheden van de tekening voor nauwkeurigheid. De weergave van de rechternullen in de tabel met gelaste onderdelenlijsten wordt echter beïnvloed door de instelling Juiste nullen in  Extra > Opties > Documenteigenschappen > Algemeen >  Tabellen .    In sommige bestaande tabellen moet u de lijst met gelaste onderdelen vervangen door een nieuwe lijst met gelaste onderdelen om deze wijziging te zien. Als u deze instelling wijzigt, moet u de tekening ook opnieuw opbouwen.

Hoewel het automatisch wordt gegenereerd, bepaalt u wanneer de lijst met gelaste onderdelen moet worden bijgewerkt in een gelast onderdeeldocument. Hierdoor kunt u veel wijzigingen aanbrengen en deze vervolgens één keer bijwerken.

3 likes

gt22 bedankt voor je antwoord, maar ik ken het principe van gelaste onderdelenlijsten. Ik wil deze lijst invoegen in mijn tekendocumentsjabloon, zodat deze al wordt ingevoegd wanneer ik mijn onderdeel in een nieuwe tekening importeer, in plaats van mijn gelaste onderdelenlijsttabel te importeren terwijl ik aan het tekenen ben.

Uw lijst met gelaste onderdelen is afhankelijk van uw tekening, zo is het en niet andersom 

Dus maak je tekening en importeer vervolgens je lijst met gelaste onderdelen

En niet andersom zoals jij zou willen doen

@+ ;-)

1 like

Zoals GT22 u vertelde, is de lijst met gelaste onderdelen afhankelijk van het model dat aan een weergave is gekoppeld en wordt deze als een annotatie beschouwd.

Als u weet hoe u in VBA moet coderen, is het mogelijk om een macro te starten (bij het openen van SW) die het type  geopend document detecteert en dat bepaalde acties uitvoert (zoals het toevoegen van een lijst met gelaste onderdelen, annotaties, ...)

Doe het anders handmatig door een goed sjabloon voor een gelaste onderdelenlijst in te stellen.

1 like

Bedankt voor je hulp, maar ik wist dit allemaal al, en ik kan het niet met een macro doen.

Vriendelijke groeten.

Hallo

Ik ben het met Clellälcher eens, zelfs als de toevoeging van de lijst met gelaste onderdelen een anotatie is die verband houdt met het betreffende onderdeel, leek het mij mogelijk om het tabelmodel te koppelen aan het basisplan (dat is het punt, om een plan te maken om onderdelen te snijden!)

Er is al geen sticker en de oriëntatie van de profielen is niet eenvoudig te monteren met 3d!

Kortom, solidworks stelt veel concurrenten gemakkelijk in staat om beter te zijn in ketelmakerij en plaatwerk waarbij de tekening echt verbeterd kan worden. 

Ik respecteer, cleclancher, heb je een oplossing gevonden?

Heeft iemand ooit een macro gedaan ?

Dank u voor uw antwoorden.

Hallo Stéphane-Delpérie,

Nee, ik heb nog steeds geen oplossing gevonden en ik kan geen macro maken.

Als iemand weet hoe deze macro te maken, zou het mij helpen.

Vriendelijke groeten.

Hallo

Hier is een stukje macro waarmee u automatisch de lijst met gelaste onderdelen kunt invoegen, u moet natuurlijk wel al een weergave op het plan hebben geplaatst.

U moet de regels "nameConfig = "Defect<Weld Stock>"" en "nameTemplate = "C:\Model_SW\welded parts list.sldwldtbt"" wijzigen om uw configuratienaam en sjabloonpad van de lijst met gelaste onderdelen weer te geven.

Option Explicit

Dim swApp As SldWorks.SldWorks
Dim swModel As SldWorks.ModelDoc2
Dim swDrawing As SldWorks.DrawingDoc
Dim swView As View
Dim swTable As SldWorks.TableAnnotation
Dim nameConfig As String
Dim nameTemplate As String

Sub main()
    Set swApp = Application.SldWorks
    Set swModel = swApp.ActiveDoc
    Set swDrawing = swModel

nameConfig = "Défaut<Brut de soudage>" 'ligne à modifier
    nameTemplate = "C:\Model_SW\liste des pièces soudées.sldwldtbt" 'ligne à modifier

Set swView = swDrawing.GetFirstView
    Set swView = swView.GetNextView

Set swTable = swView.InsertWeldmentTable(False, 0, 0, swBOMConfigurationAnchor_BottomLeft, nameConfig, nameTemplate)

End Sub

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo

Heel erg bedankt D.Roger, het werkt perfect. Zou u een macro hebben om hetzelfde te doen voor een stuklijst op een assemblagebestand, met de mogelijkheid om de tabelopties te kiezen voor bijvoorbeeld alleen onderdelen of lijst in tabbladen.

Vriendelijke groeten.

Hallo

Ik ga je iets voorstellen, maar daarvoor is het misschien goed om nog een vraag te stellen om te voorkomen dat de onderwerpen door elkaar worden gehaald en zo het zoeken naar oplossingen voor bepaalde problemen te vergemakkelijken.

Vriendelijke groeten

1 like