Hallo
In het project om een standaard schroevenbibliotheek te maken, loop ik vast bij het gebruik ervan in een assembly.
Ik heb schroefmodellen gemaakt in . CATPart, waarbij elk bestand wordt beheerd door een parametriseringstabel die de verschillende lengtes bevat die de schroef voor een bepaalde metriek kan aannemen (naast andere parameters zoals kopafmetingen, holte, enz.). Het resultaat is een lijst van schroeven van hetzelfde type, met een vaste metrische en variabele lengte, met als doel zoveel mogelijk de bevestigingsbibliotheken te reproduceren die voor Solidworks te vinden zijn.
Deze oplossing is echter niet geoptimaliseerd voor het latere gebruik van schroeven in een assemblage:
- dezelfde schroef kan niet twee keer worden toegevoegd omdat ze met dezelfde referentie worden geïdentificeerd;
- Als we een kopie van een schroef doornemen die eerder in de assemblage bestond, zullen de veranderingen over de lengte van invloed zijn op beide schroeven ("origineel" + kopieën), wat in de meeste gevallen niet interessant is.
Ik heb informatie over het onderwerp gevonden ( http://www.lynkoa.com/forum/3d/famille-de-pieces-sur-catia ) die het gebruik van een catalogus suggereert, maar, tenzij ik me vergis, gebruiken we met deze methode uiteindelijk opgeloste onderdelen die geen parametriseringstabel meer bevatten, waardoor we de lengte van de schroef niet gemakkelijk kunnen wijzigen als deze eenmaal deel uitmaakt van de assemblage.
Heeft iemand nog andere ideeën of kennis te delen over dit onderwerp, of is het echt niet mogelijk om bibliotheken voor CATIA te hebben zoals die voor Solidworks?
Bij voorbaat dank.