Bedankt dat je me welkom heet in je gemeenschap. Ik hoop dat we met z'n allen een aantal grote vragen kunnen beantwoorden.
Mijn naam is Romin en ik ben voorzitter van een vereniging die zich bezighoudt met ecologie, muziek en kunst. Met mijn medewerkers zijn we van plan een machine te bouwen om lege blikjes te recyclen met een aantrekkelijke visuele kant en een puur mechanisch werk en inspanning (geen elec., geen luchtcompressor). We hebben verschillende ideeën met grote tandwielen, zuigers en drijfstang, maar ik moet toegeven dat ik hulp nodig heb bij de berekeningen.
Laat me uitleggen hoe het werkt:
Vanuit een fiets (knieolie) drijft het een zeer groot tandrad aan, dat op zijn beurt verschillende gebruiksvoorwerpen zou aandrijven. Bijvoorbeeld een kleiner wiel met een tussenduwsysteem om blikken samen te drukken, in een blaasbalg te knijpen om een vuur te voeden, twee kleine cilinders voor een rookbom, ... (zie diagram)
Het project lijkt misschien moeilijk te begrijpen, maar het is een uitdaging die best leuk lijkt om te bereiken. Als sommigen van jullie de vaardigheden hebben om dergelijke berekeningen uit te voeren en die mogelijk deel willen uitmaken van dit project, zal dat met veel plezier zijn!
Grappig idee, maar ik ga je geest breken. Blijkbaar heb je geen notie van mechanica (het idee van een reuzenrad dat de kleintjes aandrijft is daar het beste bewijs van). Het ontwerp is vrij eenvoudig, het grootste probleem is het evalueren van de benodigde krachten (en dus het benodigde vermogen afhankelijk van of je alle mechanismen samen of afzonderlijk wilt bedienen) en het beschikbare vermogen (wie zal er trappen).
Daarna, als iemand de tijd beschikbaar heeft om het project te beheren, zou ik graag mijn stuk meenemen.
Anders kun je dichter bij een technische middelbare school in jouw regio komen, het is een studieonderwerp dat interessant kan zijn.
Succes
PS: pas op voor beveiligingsproblemen voor gebruikers/toeschouwers...
O ja! Heel goed idee Stefbeno ! Ik ga het zien met een technische middelbare school!
Inderdaad, ik heb alleen een idee van mechanica anders dan het verwisselen van een wiel...^^
Kortom, je vertelt me dat het onmogelijk is om een reuzenrad aan te drijven door de kracht van je benen alleen en door middel van een fiets. Zelfs met meerdere kleine aanvallers ??
Het breekt inderdaad het moreel een beetje, maar bovenal stelt het je in staat om met beide benen op de grond te blijven. Ik dacht dat we met een beetje ambitie bergen konden verzetten...
Ik denk dat om te weten of je project levensvatbaar is, je wat aanvullende gegevens nodig hebt.
Uw ingangsvermogen moet gelijk zijn aan uw uitgangsvermogen (minus mechanische verliezen, maar sla het voorlopig over) om een kans te hebben om te werken.
je moet het vermogen in Watt van je fietser(s) vinden. En dan de kracht die nodig is om je blik te verpletteren + voor je balg + voor je rookbom...
Een beetje hulp voor het blikje : het vermogen in watt is gelijk aan de kracht die nodig is om het te verstoppen (in Newton) maal de snelheid (in m/s) waarmee je wilt dat het wordt verpletterd.
Voel je vrij om me te vertellen als ik het mis heb, ik plet niet elke dag een blikje
"Eigenlijk vertel je me dat het onmogelijk is om een reuzenrad aan te drijven door de kracht van je benen alleen en door middel van een fiets. Zelfs met meerdere kleine aanvallers ?? "
Het is een beetje te schematisch. Een opeenvolging van grote en kleine wielen, uiteindelijk is het het equivalent van 2 wielen. Ter illustratie: als je een wiel met diameter 1 neemt dat een wiel met diameter 2 aandrijft dat een wiel met diameter 1 aandrijft, is het alsof je niets hebt gedaan. Het is nog steeds erg schematisch. Als je een beetje een fietser bent, kijk dan naar welke combinatie van kettingblad en tandwiel je gebruikt, wanneer en hoe de inspanning die je moet leveren evolueert.
Een blikje is gemakkelijk bestand tegen +80 kg (massa van een man erop gemonteerd).
Aan de andere kant, als je een schok aan de cilinder geeft, crasht het blikje.
Als je dan een idee wilt hebben van de kracht die je moet uitoefenen, laad je een blikje met gewichten. En je ziet wanneer het crasht. Of je hebt een pers, het komt op hetzelfde neer.
Tijdens mijn studie had ik een blikverdichtingssysteem gemaakt. Van wat ik me herinner... Het is het beste om de spoel samen te knijpen voordat u deze verdicht. Dit beperkt de verdichtingsinspanningen.
Toen ben ik uit mijn hoofd voor een cam-systeem gegaan. Kortom, we stoppen het blik in een cilinder. We sluiten het carter (veiligheid verplicht) en ik bedien een hendel. Deze hendel was verbonden met een cilindrisch nokkensysteem om het blik te knijpen en vervolgens te pletten. Toen het blik eenmaal was verpletterd, viel het direct in een prullenbak door een gleuf in de cilinder.
Voor de aantrekkelijke visuele kant kun je altijd alles in lexan insluiten.