Aanmaak/wijziging van sldmat materiaallijst op excel

Hallo

Ik ben op zoek naar een lijst met materialen (sldmat-formaat) te wijzigen met behulp van Excel.

Het lukt me om het bestand te openen door de extensie te wijzigen in het XML-formaat, maar ik kan niet terug naar een sldmat-formaat.

Hoe maak of bewerk ik een materiaallijst?

Vriendelijke groeten

Vincent

Door deze link te volgen, adviseert hij om het originele bestand niet aan te raken, maar het alleen in de alleen-lezen modus te openen.

En hier via notepad++ (gratis software) lijkt het erop dat dit haalbaar is (niet getest) en zonder de bestandsextensie te wijzigen. Aan de andere kant raad ik je ten zeerste aan om vooraf een back-up van het bestand te maken.
https://centralinnovation.com/technical-resources/learn/how-to-edit-the-solidworks-material-database/

Anders moet het via VBA haalbaar zijn om Exel/Solidworks koppeling te maken, hier stuurt het de materiaalwissel aan via Excel/Solidworks API:

Of anders sinds solidworks, zeker langer maar veel veiliger!

3 likes

Hallo

Dit gaat heel goed via elke eenvoudige tekstverwerker.

Aan de andere kant moet je goed letten op de syntaxis en de begin- en eindtags van het materiaal.
Begin goed met
image

en eindigen
image

De eenvoudigste manier is om een compleet materiaal tussen de twee tags te kopiëren/plakken en vervolgens aan te passen wat er moet worden gewijzigd (de naam van het materiaal natuurlijk om duplicatie te voorkomen, en de eigenschappen)

7 likes