Hallo
Ik zou graag een deel willen maken waarin ik parameters zou hebben gemaakt (ref, aanduiding, materiaal, enz...).
Ik wil dat wanneer ik een nieuw onderdeel aanmaak, de parameters al automatisch worden aangemaakt en ik ze alleen nog hoef in te vullen.
Dit is zodat deze parameters vervolgens automatisch worden ingevuld door een cartouche wanneer het onderdeel wordt getekend.
Hoe bereik je dit? Ik weet hoe ik dit moet doen op solidworks, maar kan het equivalent niet vinden op CATIA? Als ik een onderdeel met parameters op catia maak, of informeer ik catia dat het in die en die map staat die het moet gaan zoeken?
Alvast bedankt voor uw feedback.
Vriendelijke groeten
Hallo
Te veel verzoeken in dezelfde vraag is zeker duidelijk voor u, maar om u te antwoorden??
Als je wacht op een automatische oplossing, moet je een macro doorlopen (het is niet mijn vakgebied)
In de tussentijd zal het zeker nuttig voor u zijn:
Laten we bij het begin beginnen, het maken van aangepaste eigenschappen (deze eigenschappen zijn gekoppeld aan het bestand en kunnen worden geselecteerd voor de stuklijst).

Zodra dit is gebeurd, kunt u dit bestand al gebruiken als startmodel voor een nieuw ontwerp.
Als u de Macro recorder draait, kunt u de macro maken (het zal werken zonder PB om de eigenschappen in een andere CATPart te maken.
Maar voor een Macro plus (PRO) zal het moeten worden aangepast (vooral om te voorkomen dat eigenschappen meerdere keren in dezelfde CATPart worden gemaakt.
Hallo
Bedankt voor je antwoord en sorry voor de tijd die het me kostte om te beseffen dat ik antwoord had gekregen, maar ik dacht dat ik een e-mailmelding zou ontvangen zodra ik een antwoord had en ik dacht er niet aan om op het forum te kijken.
Kortom, ik kende de macrorecorder niet en het stelde me in staat om veel dingen te begrijpen, dus bedankt.
Aan de andere kant is het probleem dat het niet alle acties van deze recorder registreert... Het aanmaken van parameters is ok, maar als het gaat om het koppelen van de tekeningteksten aan deze parameters slaat het niet op. Nou, om het probleem te omzeilen, heb ik iets walgelijks gedaan dat werkt, maar het is niet schoon en echt niet praktisch. Het is tijdelijk, ik ga dieper graven om het te verbeteren.
In principe maak ik een onderdeel met alle gewenste parameters en maak ik een tekening met de gewenste teksten die ik koppel aan de parameters van het onderdeel dankzij de actie "link attribuut". Deze twee documenten bewaar ik in een naslagwerk.
Dan maak ik gewoon een MACRO die dit deel en deze tekening voor mij opent. Dus in feite zal ik elke keer dat ik een nieuw onderdeel ga maken, de bijbehorende tekening hebben om de links niet te verliezen.
Kleine opmerkingen:
1) Je moet in ieder geval een aanzicht in de tekening maken zodat de links volgen.
2) om de teksten in de tekening bij te werken, is het absoluut noodzakelijk dat de 3D ook wordt bijgewerkt. Als we alleen de waarde van de parameter in het onderdeel wijzigen, wordt de tekening niet bijgewerkt. Maar als ik ook een actie in de 3D doe (een object verbergen bijvoorbeeld), wordt de tekst van de tekening ook bijgewerkt. Het is behoorlijk pijnlijk.
Hallo, ik bevestig al je opmerkingen, de recorder is niet alles, en niets in 2D, de 2D-3D-link is goed geassocieerd met het maken van een weergave (van + van de 2D vind je de link / 3D maar niet andersom).
Ja, je moet de 3D aanpassen om de gerelateerde attributen bij te werken, en ja, de updates met betrekking tot een verbergen / show zouden we zonder doen.
Weet je toevallig hoe je de waarde van een "chain"-parameter in een string in VBSCRIPT kunt ophalen?
Ik heb het geprobeerd
drawingDocument1 = CATIA.ActiveDocument
Set parameters1 = drawingDocument1.Parameters
Set strParam1 = parameters1.Item("reference")
strParam1.Value = "tata"
Dim test
Set test = strParam1.Value
Maar het laatste commando geeft me een foutmelding
Edit: het is oke, je hoeft alleen maar de "Set" te verwijderen ...