Ik heb een klein probleem omdat ik geen as op een cilindrische opening kan maken van een opgerold plaatwerk.
Ik begon met een metalen plaat die ik uitvouwde en er een Ø84 in maakte, daarna vouwde ik hem weer terug. Pb heeft ooit geen manier gevouwen om een as in dit gat te maken, maar ik heb het nodig om andere onderdelen te beperken.
VOEG --> REFERENTIEGEOMETRIE --> as in, dan neem je als eerste referentie het middelpunt van je boring (in je gatschets) dan als tweede referentie een vlak van je onderdeel dat door je gat gaat en dus heb je je as.
GT22: Ik heb geprobeerd een schets te maken, maar ik kan geen constructiepunten krijgen, dus onmogelijk. Wat ik niet begrijp, is waarom het geen centrale as op de gemaakte kegel kan vinden?
TicTic: Ik ga het plat proberen en kijken of de as behouden blijft als het vel eenmaal is gevouwen!!
Je genereert de as uit 2 opnames zoals op mijn PC. Je plannen moeten natuurlijk door het midden van je boring gaan. Maakt plannen zo nodig opnieuw als de basisplannen niet overeenkomen.
Ja Tictic ik begrijp het, maar in jouw geval is het eenvoudiger dat je de 2 referentievlakken hebt genomen (rechtervlak en voorkant).
Verschuif nu op je platte stuk je gat vanaf de lengteas en probeer hetzelfde te doen. Een plan is altijd gemakkelijk te maken omdat het een rib heeft die begint bij de rand van het plaatwerk, maar voor de andere kom je uit op een hoekige offset...
In dit geval moet je een vlak nabootsen met je hoekverschuiving die prima is, en dan maak je vanuit dit vlak je as opnieuw. Zie PJ-TEST
Ik denk er echter over na: je zou zeker eenvoudiger zijn geweest om van je opgerolde stuk een vlak te maken dat aan je buitenoppervlak raakt en dan je boren te doen. Dit maakt het voor u gemakkelijker om uw as normaal te maken ten opzichte van dit vlak. (zie PJ TEST 2)
Het probleem is dat ik mijn plaat plat nodig heb om de laserproductie bij de leveranciers te doen, dus ik heb ronde gaten nodig als de plaat eenmaal plat is.
Anders had ik erover nagedacht om de heuvel vlak te nemen en de hoek af te leiden, maar ondanks alles is het niet zo precies als daadwerkelijk door het midden gaan.
Ik denk dat ik uiteindelijk zal besluiten om het op deze manier te doen.