Hallo
Ik ga een mezzanine bouwen in een bestaande loods, om dit te doen wil ik de secties van de hoofdbalken en balken bepalen om ze door te geven aan de zager,
in de SW bibliotheek is er het hout/eiken materiaal alleen de coef ontbreekt. Vis, elasticiteitsmodulus enz., hoe een materiaal op maat te maken,
Bij voorbaat dank
oké, alleen om een simulatie te maken, met de keuze van de den, SW vertelt me wanneer ik dit materiaal toepas dat 1-de Poisson-coef gelijk zal zijn aan nul 2-dat de elasticiteitsmodulus groter moet zijn dan 0, kortom, deze velden zijn niet ingevuld, onmogelijk om door te gaan/een simulatie te maken
Bedankt
Hallo en bedankt voor je eerdere antwoorden
Ziezo, ik deed wat gezegd in de SW-hulp, d.w.z. een aangepast materiaal bewerken en de simulatie is niet gedaan - cf het 3 imp-scherm, is er iets dat ik weglaat, het niet goed doe???
Hallo;
Als het materiaal niet in de 3D-component wordt gedeclareerd voordat de simulatiestudie wordt voorbereid (gestart), moet het direct in de onderzoeksboom worden gedeclareerd.

Maar als ik je screenshots (niet erg leesbaar) mag geloven, vraag ik me af of de waarden die je voor je materiaal hebt ingevoerd wel kloppen:
Volgens deze website:
U zou een waarde moeten hebben van: 10.000.000.000 N/m² voor de elasticiteitsmodulus.
(Pas op voor bekeringen).
inderdaad, vergiste me in de conversie van de elasticiteitsmodulus tussen MPa en N/m²
Bedankt, de simultaan werkt!!
Hallo @Alfoncpasmamob
Ik raad het gebruik van Solidworks Simulation af voor simulatie op houten objecten in het bijzonder.
Omdat de waarden van de beperkingen die in Mpa worden gegeven zeer theoretisch zijn.
Het hout is totaal inhomogeen en de gegeven waarden variëren volledig afhankelijk van de kenmerken van het hout. Bovendien worden de waarden aangeduid als algemeen aanvaarde waarden.
Vergelijk soldidworks- simu waarden met beroepen grafieken
Ook als je naar je screenshots kijkt, zijn de aanlooptijden en belastingen niet correct. Voor lasten kunnen ze niet stijf worden verzonken.
Ik denk dat je op zijn minst de ankers aan het einde van de balk kunt veranderen, je bevestigingspunten doen alsof er een onvervormbare verbinding van je muren is.
Sorry voor mijn opmerkingen, maar ik kon je geen risico's laten nemen. Vraag de mening van een echte timmerman die u binnen twee minuten zal vertellen of uw montage standhoudt (de balk).
Vriendelijke groeten
PS: het zou zonde zijn als je menigte onder een balk wordt verpletterd, zelfs als deze niet rent ![]()
Om te verdiepen wat @Zozo_mp zegt:
Bij materiaalsterkte (RDM) is de meest voorkomende hypothese om te werken met isotrope materialen, d.w.z. met mechanische eigenschappen (Young's modulus, vloeigrens, enz.) die in alle richtingen hetzelfde zijn.
Hout, en dus eikenhout, is echter een orthotroop (en meer in het algemeen anisotroop) materiaal.
Dit betekent dat de mechanische eigenschappen afhankelijk zijn van de richting:
- In de lengterichting (langs de vezels) → het hout is zeer sterk (hoge Young's modulus).
- Radiale richting (loodrecht op groeiringen).
- Tangentiële richting (tangentieel aan de ringen).
Deze laatste twee richtingen (radiaal en tangentieel) hebben veel zwakkere mechanische eigenschappen.
Gevolgen in RDM
- Als we een eiken balk als isotroop modelleren, maken we een ruwe benadering.
- Voor basisberekeningen (bijvoorbeeld in traditionele framing) wordt het vaak vereenvoudigd door isotropie aan te nemen om de gebruikelijke formules voor buigen, afschuiving, enz. direct te kunnen toepassen.
- In werkelijkheid is hout orthotroop : het gedrag wordt bepaald door 9 onafhankelijke elastische constanten (3 Young's moduli, 3 Poisson-coëfficiënten en 3 afschuifmoduli).
Conclusie: Een eiken balk is niet isotroop. In RDM toegepast op hout kiezen we soms voor de isotrope approximer om de berekeningen te vereenvoudigen, maar het is een benadering. Bij een fijn ontwerp (houtmechanica, gelamineerde structuren, dimensionering volgens Eurocode 5) wordt rekening gehouden met het orthotrope karakter ervan.
Bedankt voor je waardevolle advies