Een kraan met complexe vormen maken

Hallo! 

Omdat ik geen soortgelijk onderwerp heb gevonden, vraag ik om uw hulp. 

Ik ben helemaal niet gewend om dit soort onderdelen te doen, dus ik merk dat ik een beetje verdwaald ben (ik zat in plaatwerk)... Het is dus een ronde kraan met aan elk uiteinde verschillende diameters. En we kunnen de kleine "ribben" rondom opmerken en zich profileren over de lengte van het stuk. 

Mijn aanpak was om oppervlak te gebruiken en alleen deze oplossing te zien ...? Het lukt me dus om de grove vorm van de kraan te creëren, maar niet de beroemde ribben. 

Om het onderdeel te maken, heb ik een schets gemaakt die als geleidingscurve dient , daarna heb ik cirkels met verschillende diameters in verschillende vlakken getekend, om af te werken gebruik ik de functie voor gladgemaakt oppervlak. Tot nu toe denk ik niet dat  ik zo slecht ben in het vinden van de ruwe vorm. Voor de "ribben" heb ik geprobeerd mijn cirkelschets aan te passen door de rib weer te geven, maar deze kruist elkaar uiteindelijk in de lengte...

Dus ik vraag je om hulp, ideeën, tutorials 

Dank je wel:) 

aide_robinet.jpg

Hallo

We hebben soortgelijke onderwerpen behandeld en heel vaak wordt dit opgelost door de gladstrijkfunctie of veegboller. Voor de tapknop een extrusie-revolutiefunctie doe je het in twee minuten, plus drie minuten voor wat er in zit als een vierkante boring, enz...

Ik heb mijn SW niet bij me om je concrete voorbeelden te geven, maar onze forumcollega's zullen het voor je oplossen. ;-)

Bijna net zo simpel als plaatwerk ; ;-) ;-) ;-)

Vriendelijke groeten

1 like

Dank u voor uw antwoord Zozo_mp  :) 

Het beeld is een voorbeeld van het principe. 

Ik heb een glad oppervlak gebruikt, maar we kunnen merken dat de "rib" niet recht blijft. Zoveel als wanneer we een geveegd oppervlak gebruiken met twee cirkels van dezelfde diameter, blijven de "ribben" recht, op twee cirkels met verschillende diameters werkt de functie van het gladde oppervlak niet zoals bedoeld. 

Bedankt Zozo_mp het is een nieuwe vouw om te nemen!  :)

capture__nervure.. jpg

Hallo

Om op te volgen wat Zozo_mp (die ik op een vriendelijke manier begroet) voor uw ontwerp door te scannen, bepalen de punten van de schetsen, profielen waarop u klikt om uw scan uit te voeren, het gedrag van de ribben:

(als dat is wat je bedoelt met "ribben")

Hier, om zeker te zijn van mijn foto, knip ik mijn uiteindelijke profiel (de cirkel) in 4 zodat de geleidepunten zijn waar ik ze wil hebben.

U kunt het resultaat verder verfijnen door geleidingscurven toe te voegen (hier in het symmetrievlak)

3 likes

Hallo maldoror00 

Bedankt voor je antwoord, ik denk dat het mijn probleem volledig oplost. Ik hoef er alleen maar aan te werken, te manipuleren en aan te passen. 

Bedankt voor je hulp en advies! 

Fijne dag