Hallo, ik zou gewoon een plaatwerkonderdeel van 0,2 mm dik willen maken, dat zich in een kegel wikkelt (hier een zeer lichte helling). Hiervoor heb ik de functie " Overgangsvouwen " gebruikt. Als ik het plat leg, werkt het. Hieraan zou ik stijve onderdelen willen toevoegen, gelijkmatig verdeeld, met een dikte van 0,8 mm (dit is de modellering van een flex-rigid elektronisch bord). Het probleem is dat wanneer ik deze stijve delen toevoeg, ze verdwijnen als ik het deel plat leg. Door te sleutelen (met de hand verschillende platen metaal in elkaar zetten, elk met een flexibel deel en een stijf deel), lukt het me maar het is echt niet schoon. Ik zou graag gemakkelijk het aantal stijve onderdelen, de breedte van een stijf onderdeel en de breedte van een flexibel onderdeel willen veranderen, zonder dat ik de hele montage opnieuw hoef te doen. Ik voeg foto's toe. Eén is gevormd (volledige cirkel in een kegel). De andere is afgeplat (open cirkel). Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Als ik het idee begrijp waarom (om de ontwikkeling van het elektronische bord te krijgen) ... Ik betwijfel nog steeds of je daarvoor de plaatwerkfunctie moet doorlopen.
Inderdaad, om een uitgevouwen te maken, gebruikt het de K-factor en/of een waarde van het verlies bij de vouw die afhankelijk zijn van de vouwmachine (die je hier niet zult hebben)
En daarnaast voer je met de kegel een 3e dimensionale factor in
Dat gezegd hebbende, heb ik niet per se een oplossing om je te bieden. Afgezien van het tekenen volgens extrusie en het zelf doen van de berekeningen. Maar ik denk niet dat dat is wat je zoekt?
Ik denk dat het niet mogelijk is om alles uit te vouwen, hier is een conisch plaatwerkdeel dat gedemonstreerd kan worden. Succes. @+. AR. Item1.SLDPRT (257.1 KB)
Voor het uitgevouwen van een kegel is de overgangsvouw een goed begin...
Waar het vast komt te zitten: de variatie in dikte door de toevoeging van de "stijve" delen. SW weet niet hoe hij een plaatwerk moet uitvouwen als er een variatie in dikte is op de as van de vouw. Bij een overgangsvouw wordt het hele oppervlak als een vouwas beschouwd! Onmogelijk dus.
De paar keer dat ik deze stijl van stuk moest tekenen, ging ik als volgt te werk:
Creatie van 2 configuraties
In de eerste is het gevouwen deel actief + de "extra diktes" (visueel van het gewenste deel)
In de tweede worden de extra diktes "verwijderd", wordt het onderdeel uitgevouwen (door de uitgevouwen functie, niet door de uitgevouwen toestand = groot verschil!) en worden de extra diktes opnieuw getekend.
Het is een beetje omslachtig om in te stellen, maar het werkt...
@coin37coin Ja, ik ben het ermee eens dat de plaatwerkfunctie zeker niet perfect is, maar het is genoeg voor wat ik wil doen.
@A_R Mijn versie van solidworks is te oud om het onderdeel te openen
@a_eriaud de functie " uitvouwen " werkt helaas niet voor " overgangsvouwen ".
Ik heb een deel van een boog gemaakt met een dikte van 0,2 gevouwen, in 0,2 uitgevouwen, in 0,8 stijf, en ik heb een assemblage gemaakt met een cirkelvormige herhaling om het gevouwen deel te hebben, en ik heb de uitgevouwen delen met de hand gemonteerd om de uitgevouwen toestand van de flex te hebben. Het zal. Ik zal hier doorheen moeten komen. Toch bedankt voor jullie antwoorden!