Kritiek op mijn skelet (CATIA)

Hoi allemaal

Omdat oefening kunst baart, heb ik geprobeerd mijn eerste skelet te maken met CATIA. En ik zou het leuk vinden om daar je feedback over te krijgen.

Is het een echt skelet of begreep ik nog steeds niet wat het was?

Ben ik tips of trucs vergeten om mijn leven gemakkelijker te maken? 

Is het nauwkeurig genoeg (of zelfs te weinig of niet genoeg)?

Kortom, alle adviezen zijn welkom.

VERDUIDELIJKING: Ik wil een skelet maken voor montage (het skelet dat ik u presenteer) en dat ik later ga proberen (met de andere mensen in mijn groep) om skeletten voor de onderdelen te maken. 

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

Ju"

squelette.png
1 like

Bijgevoegd is het onderdeelbestand voor mensen met CATIA.

Merk op dat dit skelet is gemaakt met behulp van de V5R18-versie.

skelet.catpart

Hallo

In principe zijn er geen problemen, het is een skelet. Er is in ieder geval geen absolute regel. Het moet worden aangepast aan uw behoeften.

Sommige mensen geven er soms de voorkeur aan om markeringen op strategische punten te plaatsen. Het bespaart tijd door de oriëntatiepunten van het skelet te laten samenvallen met die van het te plaatsen stuk.

Even een opmerking, ik zie dat je in hybride ontwerp bent (het volume en het wireframe zijn gemengd en het pictogram van het deellichaam is geel). Het wordt vaak aanbevolen (of in sommige bedrijven zelfs opgelegd) om deze modus niet te gebruiken. U moet dit wijzigen in de opties of wanneer het venster "nieuwe kamer" verschijnt.

Het lijkt een beetje op je idee om een skelet voor je onderdelen te maken. Een apart bestand is in dit geval niet nodig. Door het hybride ontwerp uit te schakelen, worden de punt-, draadframe- of oppervlakte-elementen in een "geometrische set" geplaatst (u kunt er zoveel maken als u wilt in hetzelfde catpart-bestand om te sorteren => invoegen => geometrische set) en de volumes in een onderdeellichaam (hetzelfde als voor geometrische sets, u kunt er meerdere maken, maar wees voorzichtig, In dit geval zijn de lichamen niet met elkaar versmolten. Het kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld gelaste samenstellingen wilt maken).

option_conception_hybride.png
4 likes

Hallo Chamade,

Dank u voor het antwoord. Oh ja, ik had niet nagedacht over het idee van oriëntatiepunten, het is niet zo slecht.

Oh dat weet ik helemaal niet. (Het zijn meestal dit soort kleine details die ik graag zou willen weten, omdat ze een klus kunnen verpesten.) Je bedoelt dat het tandwieltje geel is in plaats van groen, toch? 

Als ik het goed begrijp, worden geometrische verzamelingen alleen gebruikt om 2D-elementen op te nemen (punt, lijn, enz.).

Terwijl je met de onderdelen volumes kunt maken (zoals je kunt doen als je zelf een kamer maakt).

Een ander punt: als ik lichamen met meerdere delen maak, zullen de lichamen niet worden samengevoegd. Dit betekent dat Catia begrijpt dat ik een lichaam A, een lichaam B, een lichaam C, (etc) heb en welke allemaal verschillend zijn? Dit sluit dus goed aan bij het idee van een assemblage met een veelheid aan verschillende onderdelen, nietwaar? 

Het kan zijn dat je ref-plannen mist om erop te komen vertrouwen

maar ik denk dat je ze naar wens kunt toevoegen via de evolutie van je ontwerp

@+;-))

@julien_2, ja dat klopt, je hebt het goed.

Voor de vraag van de onderdelen, lichamen kunnen we het zien als een soort assemblage, maar je hebt alleen een catpart-bestand. Het wordt dus over het algemeen alleen gebruikt voor elementen die uiteindelijk niet van elkaar kunnen worden verwijderd en als één blok worden beschouwd (bijv. mechanisch gelaste structuur).

Om bijvoorbeeld een romp te maken, is het schoner om verschillende onderdelen te maken voor de frames, de skins, ... Ook als het geheel niet speciaal gemaakt is om te worden ontmanteld.

In feite kunt u dit zien, afhankelijk van hoe u van plan bent uw plannen te maken. Als je maar één vlak maakt voor meerdere elementen, maak dan lichamen in hetzelfde deel. Als je losse opnames wilt maken, maak dan een montage. (zelfs als het nooit te laat is om van gedachten te veranderen)

2 likes

Hallo.

Ik ben het met Chamade eens over de hybride modus, om het simpel te zeggen.

Als de modus actief is, kunt u de oppervlakte- en constructie-elementen niet opnieuw ordenen voor de bovenliggende elementen. (bijv. ik maak een vlak // door een punt kan ik het vlak in de boom voor het punt niet opnieuw ordenen.)

Deze zelfde elementen kunnen met dezelfde regel in deellichamen worden opgenomen.

Als de modus inactief is, kunnen deze elementen niet rechtstreeks in een lichaam worden opgenomen en voldoen ze niet aan de regels van de moederorganisatie.

Het is belangrijk om te weten dat het buitengewoon moeilijk is om een hybride model om te zetten in een niet-hybride.

Skelet.

Voor een montageskelet ken ik twee soorten.

ASS door dwang.

Het skelet geeft de positie van de componenten in de assemblage weer.

Elk onderdeel is ontworpen om te worden opgeslagen op de oorsprong (bijv. voor een schroef, de as van de schroef op Z, het punt van oorsprong (X-0. Y-0; Z-0) valt samen met  het draagvlak van de schroef.

Dit type assemblage is erg handig wanneer er een groot aantal onderdelen zijn die standaardcomponenten zijn of machinaal bewerkte bibliotheekonderdelen die in andere projecten kunnen worden gebruikt.

KONT In positie.

Het skelet bepaalt de positie van de geometrie van de componenten.

De oorsprong van de assemblage is gemeenschappelijk voor de meeste onderdelen of subassemblages.

(dit is waar het handig is om markeringen te maken) worden de gepubliceerde elementen (markering of andere) gekopieerd en geplakt met een link in hun respectievelijke delen of subsets.

De enige montagebeperking die voor elk onderdeel en subassemblage wordt gebruikt, is "vastheid".

In elk stuk ontwerpen we niet op de gemeenschappelijke markering, maar op degene die is geplakt met een "externe ref"-link.

Vanaf de assemblage verplaatst het wijzigen van een positie de geometrie in het onderdeel of S/E.

Dit type assemblage wordt veel gebruikt voor bijvoorbeeld spuitgietmatrijzen.

Opmerkingen na het openen van uw dossier.

Er is een geïnactiveerde formule (we hebben heel vaak elementen in een skelet die we activeren of inactiveren), dus we moeten heel voorzichtig zijn om dit soort elementen niet te verlaten als ze niet nodig zijn.

Een paar niet nader genoemde punten.

Je moet er rekening mee houden dat dit heel snel een gascentrale zal worden, dus gebruik alle functies van CATIA om het skelet te vereenvoudigen (bijv. met behulp van de "oppervlaktewerkplaats"-symmetrieën, het bespaart formules enz. als meerdere lijnen, curven bedoeld zijn voor hetzelfde onderdeel, is de "assemblage" oppervlaktefunctie erg handig.)

3 likes