Debat over het symbool van het afscheidsvliegtuig versus symmetrie

Hoi allemaal

Ik maak gebruik van de vraag van P. Thirard om een debat over dit symbool op gang te brengen.

Voor mij vertegenwoordigt het een symmetrie van een deel en niet een scheidingslijn.

Maar ik weet wel dat het soms wordt gebruikt als een weergave van de scheidingslijn.

Heeft iemand informatie over normen of andere informatie over het gebruik van dit symbool?

Symbool in kwestie bijgevoegd.

Op uw opmerkingen.

S.B

symetrie.png
3 likes

Hallo

Als ik me mijn tekenlessen goed herinner, staat dit symbool voor een scheidingslijn.

Dus misschien is het op andere scholen hetzelfde?! ^^

1 like

Ik ben misschien te nieuw in het vak (10 jaar...), maar ik ontdekte dit symbool op Lynkoa. Tegelijkertijd heb ik nooit een afscheidslijn op mijn onderdelen! Maar voor symmetrie, nog nooit eerder gezien.

Is dit nog steeds relevant? Het doet me denken aan de symbolen met driehoeken om de toestand van het oppervlak aan te geven, vervangen door het symbool van Ra.

1 like

Hallo

We doen hier niet veel aan gieten, maar ik vond het symbool in de GDI, zie de bijgevoegde afbeelding en het is niet hetzelfde!

symboles_joint.jpg
4 likes

Hallo

In toleranties heeft symmetrie haar eigen symbool:!

De GDI: de bijbel!!

tableau-tolerance-geometrique.gif
1 like

Het lijkt mij dat dit symbool niet gestandaardiseerd is. Er zijn inderdaad verschillende voorstellingen voor de afscheidslijn en degene die op een schaar lijkt, komt heel vaak voor in de plannen die ik heb kunnen raadplegen.

@David be3

Ik had ook aan dit symbool gedacht, maar het impliceert tolerantie. Terwijl degene die wordt aangegeven slechts informatie is, toch?

Voor mij is het symbool http://www.lynkoa.com/sites/default/files/questions/15/05/2014/symetrie.png

is een symbool voor een deelas

en niet een symbool van een gezamenlijk vliegtuig

@+ ;-)

2 likes

+1 voor Lucas, ik heb ook "The Industrial Designer's Guide", en ik bevestig =)

2 likes

Hoi allemaal

Ik ontwerp plastic onderdelen en persoonlijk heb ik nog nooit gestandaardiseerde symbolen voor gezamenlijke plannen gezien, noch van mijn klanten, noch van mijn matrijzenmakers.

Voor verplichte passages gebruik ik echter niet-standaard stippellijnen (evenals mijn klanten zoals Valeo die volgens mij erg gestandaardiseerd zijn) bij het annoteren.

Voor het symmetriesymbool gebruik ik en heb ik altijd het teken van de 3 haorizontale balken gebruikt (zoals in de GDI).

ROM's

3 likes

Hallo @ allemaal,

Ik bevestig dat deze symbolen goed worden gebruikt voor scheidingslijnen

Ik werk al 21 jaar in een gereedschap (smederij / eindkap / SP en zwaartekrachtgieterij)

Dit symbool wordt gebruikt in de SP-gieterij.

Aan de andere kant wordt het steeds minder gebruikt.

4 likes

Dank u voor uw antwoorden.

Persoonlijk heb ik dit symbool nog nooit gezien tijdens het tekenen.

Ik doorzocht mijn oude boeken (Mémotech en Chevalier) zonder het te vinden.

Het zeldzame onderwerp op het internet: het signaal in symmetrie.

In de onderstaande link (met de as niet in de juiste richting geplaatst)

http://www.forum-cao.fr/viewtopic.php?f=5&t=1038&start=15

En hieronder, een beetje raar gedaan.

http://www.forumconstruire.com/construire/topic-183898.php

Zelfs hier hebben we erover gesproken als symmetrie.

http://www.lynkoa.com/forum/cao/symbole-symetrie-dans-mise-plan

@gt22, ik deel uw mening.

@frederic Humbert

Ik leerde dit symbool in symmetrie tijdens het werken in de speciale machine.

En dan heb ik het op een heel klein niveau gezien sinds ik onder andere op het gebied van zwaartekrachtgieten en plasticinjectie ben.

Ik denk dat dit type symbool steeds minder wordt gebruikt sinds 3D CAD. In de tijd van het papieren plan of 2D bespaarde het tijd. (minder heel veel te doen).

Om nog maar te zwijgen van degenen die met een scheermesje moeten worden gewist. ;)

S.B

1 like

Hallo @ allemaal,

Ik bevestig ook dat dit symbool inderdaad het symbool op de scheidingslijn is.

Niet te verwarren met een symmetrievlak, want een scheidingsvlak bevindt zich niet noodzakelijkerwijs en zelfs zeer zelden op een symmetrievlak.

Deze opmerking geldt voor gietijzer, gietijzer, staal, enz.

1 like

Hallo

Ik ben timmerman van beroep en voor ons is het een as van symmetrie

Vriendelijke groeten

Franck

1 like

100/100 mee eens @ Franck51

Franck51 zei:

16 mei, 2014 - 06:58 | /!\ Meld misbruik

Hallo

Ik ben timmerman van beroep en voor ons is het een as van symmetrie

Vriendelijke groeten

Franck

@+ ;-)

Ik denk dat het debat eeuwig zal blijven!

3 likes

Hallo

Dit symbool stelt inderdaad een as voor , het wordt veel gebruikt op plannen in de scheepsbouwsector om de as van het schip weer te geven.

FGH.

1 like

Hallo

Ik moet zeggen dat ik nu erg moeite heb om het beste antwoord te kiezen.

S.B

1 like

Hallo allemaal,

Ik ben al 10 jaar Projteur cartoonist

Ik bevestig dat dit symbool het symbool is van een symmetrisch vlak

1 like

Hallo

Dit symbool is niet gestandaardiseerd, het is een conventie die sommige ontwerpers hebben besloten over te nemen, tenzij iemand de standaard kan leveren