Ik ben misschien te nieuw in het vak (10 jaar...), maar ik ontdekte dit symbool op Lynkoa. Tegelijkertijd heb ik nooit een afscheidslijn op mijn onderdelen! Maar voor symmetrie, nog nooit eerder gezien.
Is dit nog steeds relevant? Het doet me denken aan de symbolen met driehoeken om de toestand van het oppervlak aan te geven, vervangen door het symbool van Ra.
Het lijkt mij dat dit symbool niet gestandaardiseerd is. Er zijn inderdaad verschillende voorstellingen voor de afscheidslijn en degene die op een schaar lijkt, komt heel vaak voor in de plannen die ik heb kunnen raadplegen.
Ik ontwerp plastic onderdelen en persoonlijk heb ik nog nooit gestandaardiseerde symbolen voor gezamenlijke plannen gezien, noch van mijn klanten, noch van mijn matrijzenmakers.
Voor verplichte passages gebruik ik echter niet-standaard stippellijnen (evenals mijn klanten zoals Valeo die volgens mij erg gestandaardiseerd zijn) bij het annoteren.
Voor het symmetriesymbool gebruik ik en heb ik altijd het teken van de 3 haorizontale balken gebruikt (zoals in de GDI).
Ik leerde dit symbool in symmetrie tijdens het werken in de speciale machine.
En dan heb ik het op een heel klein niveau gezien sinds ik onder andere op het gebied van zwaartekrachtgieten en plasticinjectie ben.
Ik denk dat dit type symbool steeds minder wordt gebruikt sinds 3D CAD. In de tijd van het papieren plan of 2D bespaarde het tijd. (minder heel veel te doen).
Om nog maar te zwijgen van degenen die met een scheermesje moeten worden gewist. ;)
Dit symbool is niet gestandaardiseerd, het is een conventie die sommige ontwerpers hebben besloten over te nemen, tenzij iemand de standaard kan leveren