Hallo, ik ben al een tijdje op zoek naar een objectieve index van de complexiteit van de assemblages...
Laat het me uitleggen:
Mijn klanten leveren mij montagebestanden (solidworks), die vaak vrij zwaar zijn, waaraan ik moet werken en vervolgens tekeningen moet maken (mijn diensten bestaan uit verschillende ontwerpcontroles).
Meestal moet ik ze een offerte geven voordat ik naar de assemblages kan kijken, omdat ze ze nog niet hebben ontworpen wanneer ze hun budget opstellen
--> En, afhankelijk van de klant, zijn manier van ontwerpen en de complexiteit van de machines, zijn de bestanden min of meer zwaar: openingstijd tussen 20 seconden en 10 minuten of meer...
Als gevolg hiervan kan ik ofwel efficiënt werken, ofwel verspil ik veel tijd met te grote bestanden, wat een directe invloed heeft op de winstgevendheid van mijn diensten.
=> Aangezien het moeilijk is om mijn klanten te factureren op basis van de bestede tijd (omdat het niet alleen afhangt van de zwaarte van de bestanden, maar ook van mijn eigen efficiëntie, de kwaliteit van mijn apparatuur, enz.), lijkt de oplossing mij om hen elke keer een offerte aan te bieden die is geïndexeerd op basis van de mate van complexiteit van de bestanden die ze mij verstrekken. Op deze manier zouden ze kunnen begrijpen en accepteren dat als hun bestanden erg groot zijn, het normaal is dat de kosten van de service dienovereenkomstig worden beïnvloed, en dat iedereen zijn risico's beheerst (ze zouden indien nodig opnieuw kunnen ontwerpen of verlichten wat ze leveren)...
Er zijn al veel aanwijzingen, maar:
- De openingstijd is een aanwijzing, maar het hangt echt af van de kracht van de pc,
- Het aantal onderdelen is een veel te onnauwkeurige indicator omdat het ook sterk afhangt van de beperkingen, de complexiteit van de onderdelen en subassemblages...
"> ik een index nodig heb die zo objectief mogelijk is, die mijn klanten net zo goed kunnen controleren als ik, ook al hebben we niet dezelfde machines...
Ik weet zeker dat ik niet de enige ben met dit probleem...
Weet u of er een "objectieve" (of zoveel mogelijke) index is van de complexiteit van samenstellingen en/of onderdelen?
maar... Deze link laat zien hoe je beter kunt ontwerpen om tijd te besparen, maar waar ik hier naar op zoek ben, is niet om mijn ontwerpen beter te doen, maar om vrij objectief de complexiteit van een reeds gebouwd product te evalueren. Ik kan niet elke keer assemblages van 4000 onderdelen opnieuw ontwerpen, dat zou ultra inefficiënt zijn...
Er is een functie (in het tabblad evalueren) die "statistieken" geeft in de assemblages: aantal niveaus (van subassemblages), aantal unieke onderdelen, aantal totale onderdelen, aantal carrosserieën.
@ Hubert G: Als ik het goed begrijp, heeft Louis twee verschillende zorgen
Om de schatting te maken op basis van elementen van complexiteit, aangezien zijn missie verband houdt met bedieningselementen van verschillende ontwerpen
Dan als hij het contract heeft om de missie uit te voeren.
Daarom lijken dode volumes me niet per se de juiste oplossing, omdat we in dit geval veel informatie verliezen (inclusief beperkingen en veel links in de creatieboom als ik me niet vergis).
@ louis.molline
Ik stel voor om in drie fasen te werken, omdat er voor zover ik begrijp drie heel verschillende zaken zijn.
Wat ik zou omschrijven als stroomopwaarts werk voor de schatting, aangezien in sommige gevallen de onderdelen niet worden gemaakt of de machines niet worden afgewerkt.
Validatie van de offerte na ontvangst van de quasi-definitieve bestanden en update van de offerte; als de klant een bepaald percentage onzekerheid accepteert en de herwaardering die daarmee gepaard gaat (dit gebeurt in alle contracten en in particuliere of, erger nog, openbare markten)
De periode van analysewerk zelf.
Voor deel 1 mis ik een beetje elementen om iets te suggereren.
Aan de andere kant zou het voor deel 2 interessant moeten zijn om te werken met macro's die informatie putten uit de nomenclatuur en andere beschikbare datumsubsets: om een samengestelde indicator te verkrijgen. Een goed gesorteerde nomenclatuur in Excel geeft al veel informatie. Met een beetje VBA kun je ook het sorteren en analyseren verbeteren.
Voor deel 3 moeten macro's ook veel tijd besparen door veel taken te automatiseren, zoals botsingsdetectie, uitlijning en afspeelcontroles.