Vervormen van een gebogen plaatwerk

Dank je wel Bart, ik ben net als jij; Veel plaatwerk maar ook piping van tijd tot tijd. Als je naar mijn tutorials wilt kijken, want ik combineerde de 2, buis en rond ijzer opvouwbaar via het plaatwerk.

GT22, het is waar dat in werkelijkheid de ext-vleugel uitrekt en iets van zijn dikte verliest, maar dit verandert helemaal niets aan de hoogte.  Als je een huls uitklapt is de pers ook een rechthoek, daar blijft het hetzelfde principe.

2 likes

Het uitgeklapte plaatwerk is kleiner dan de te buigen boog. Logisch, want het materiaal zal op sommige plekken trekken en op andere plekken samendrukken.

Zoals ik al zei, zijn er beperkingen waarmee je rekening moet houden als je dit soort onderdelen maakt, op een bepaald moment moet je sneden in het profiel maken om het te kunnen buigen.

Helaas hebben we in onze werkplaats maar een kleine buigmachine, we kunnen alleen hoeken buigen met een retourvouw van maximaal 15 mm, anders raken we het gereedschap....

Ik zal vandaag een foto bijvoegen als ik kan;)

2 likes

Ik vond een voorbeeld in de werkplaats.

Nou, de buiging is laag, maar de techniek blijft hetzelfde.

Het stuk werd door een rolbuigmachine gehaald, we moesten een lineaire zigzag van 150 meter maken om een golf op een gebouw te maken.

cintrage.jpg
3 likes

@ Bart bedankt voor de foto

Ik weet dat ik vervelend ben, maar zoals je zegt, de buiging is laag, en toch, tenzij het een optisch effect is, heb ik de indruk dat het een beetje krult op de interne vleugels

Tenminste, dat is wat je denkt te zien en toch is je bandradius erg klein

En nogmaals bedankt voor deze feedback

U moet de minimale maximale buigradius kennen om te voorkomen dat deze krult, wat moet de grootte van de vleugels zijn?

Fijne dag

@+

Het krult niet, het is een optisch effect.

Ik vind het ook leuk om dingen te begrijpen en concrete casussen te zien.

De buigradius is klein, maar dat is slechts één voorbeeld.

we hebben soms een schot in de roos, in dit geval is het een hoekprofiel van 20 mm + 500 mm gebogen in de ronde Ø 1000 mm en het gaat vanzelf;)

2 likes

@Gt22, ik zal een filmpje voor je maken van het live buigen;)

Een halve ronde op een hoek van 10 mm + 50 mm lg 500 mm

Check dit alvast eens: Link

1 like

@ Bart bedankt voor de link 

De andere video's erachter zijn ook niet slecht ;-)

1 like

Is het je gelukt om het stuk te maken???