Hallo gemeenschap.
Ik wil graag een probleem delen dat ik tegenkwam met betrekking tot het citeren van onderdelen in Inventor.
Ik ben verantwoordelijk voor het maken van plannen voor ons ontwerpbureau, met afmetingen en toleranties die specifiek zijn voor onze afdeling. Tegelijkertijd moet ik dezelfde afmetingen met verschillende toleranties ook produceren voor onze inkoopafdeling.
Laten we een concreet voorbeeld nemen: voor het ontwerpbureau is een afmeting van 30 mm (30 mm is absoluut noodzakelijk omdat ik deze waarde gebruik om mijn assemblage te bouwen) met toleranties van -0,1 mm en -0,6 mm vereist, wat een bereik van waarden geeft die schommelen tussen 29,9 mm en 29,4 mm. Onze leveranciers op de afdeling Inkoop hebben echter moeite met het interpreteren van deze dimensie, en daarom worden we ertoe gebracht een waarde van 29,65 mm te presenteren met toleranties van ±0,25 mm voor hen, wat voor mij hetzelfde is.
Mijn solide model is gebouwd met behulp van de 30 mm-waarde van het ontwerpbureau, waarop ik de toleranties van het ontwerpbureau toepas door de weergave van de gemiddelde waarde aan te vragen, wat me dus een waarde van 29,65 mm geeft.
Wanneer ik mijn plan maak, haal ik deze gemiddelde waarde op, maar ik kan de nominale waarde niet meer weergeven tenzij ik deze handmatig invoer.
Een mogelijke oplossing zou zijn om twee versies van het onderdeel te maken, één met een afmeting van 30 mm en de andere met een afmeting van 29,65 mm. Er kunnen echter problemen zijn met het beheer van beide versies.
Zou een persoon met dit soort problemen zijn geconfronteerd en zo ja, hoe heeft hij dat gedaan?
Op Solidworks is er een hulpprogramma (Tolerance:Tolerances) dat in staat is om een configuratie van een onderdeel in medium helling te maken om het vervolgens te exporteren, bijvoorbeeld.
Laten we eens kijken of dit ook bestaat op Inventor, of dat een macro dit kan doen.
1 like
Hallo sbadenis,
En bedankt voor je antwoord, ik heb in Inventor ook de mogelijkheid om toleranties direct op de waarden van mijn kant te integreren.
En om ze te variëren in nominale, maximale, gemiddelde of minimale afmetingen.
Het probleem is dat deze toleranties direct van invloed zijn op de afmetingen van mijn kamer.
In deze afbeelding, op een eenvoudig stuk,
De gele cirkel moet de nominale afmetingen hebben
De groene driehoek is om de gemiddelde waarde weer te geven;
Dan heb ik een + voor de max waardes
En één - voor mini-waarden
Je kunt de nominale waarden zien die ik gebruik om mijn BE-tekening met toleranties te maken.
En de waarden van het model die worden gebruikt om een tekening te maken voor mijn leveranciers die gecentreerde toleranties zullen hebben.
Ik kan geen twee foto's maken (van dezelfde kamer) met de twee waarden in dynamisch.
Of ik heb een BE-plan of ik heb een leveranciersplan.
Ik weet niet of ik duidelijk was.
Fijne dag
Hoi @Franck51
Haaaaa, de zoete fantasieën van inkoopafdelingen. Dit zijn terugkerende verzoeken... wat ik altijd heb geweigerd te doen. Als de leverancier niet weet hoe hij een plan met toleranties moet lezen, is dat omdat het niet goed is en dat je het niet moet doornemen. En als ze om reden X of Y van leverancier willen veranderen, zou je je beoordeling opnieuw moeten wijzigen omdat ze het niet leuk vinden.
Nou, als we dat eenmaal hebben gezegd, is er het management dat de strijd aangaat en we moeten het nog steeds goed doen :-).
Dus, heb je het getest door "notities" in te voeren en het in de handleiding in te voeren?
Ik herinner me niet zo veel van Inventor, maar kun je een kamer maken met een versie of met een familietafel? U zou dus het BE-deel kunnen beheren en de leverancier 1 deel, dan leverancier2 en dan leverancier3.
Een andere oplossing zou zijn om uw leverancier te vragen u een plan met de bijbehorende offerte te sturen en zo de pdf op een tweede pagina van uw plan te integreren.
1 like
Ben het helemaal eens met @coin37 geen 2 plan nodig hebt.
Aan de andere kant is het gedeelte met gemiddelde tolerantie erg handig voor CAM.
Vandaar de Visiativ tolerantie software op Solidworks om het onderdeel in gemiddelde afmetingen weer te geven (en vervolgens in stap te exporteren voor onze CAM software)
2 likes
Ik vind het leuk als mensen het met me eens zijn^^
Ja, de prod/machining geeft de voorkeur aan de gemiddelde beoordeling in het algemeen. En hier ga ik ervan uit dat het een methodeplan is en niet langer BEN. Dus ofwel de leverancier om het te beheren (vandaar het PDF-plan om op je plan te zetten als je dat wilt), of het methodekantoor als je het geluk hebt er een te hebben ... Of die van jou met stukken met versies.
Persoonlijk vind ik de laatste oplossing niet zo leuk omdat we altijd de speciale gevallen tegenkomen "meestal doen we het zo, maar niet voor dit deel"
2 likes
Dank je wel coin37coin
Ik ben het ook met je eens, maar ik heb geen keus want naast de leveranciers heb ik de kwaliteit die er zijn neus in steekt.
Ik heb twee oplossingen gevonden die me ook niet bevallen.
de eerste bestaat uit het maken van twee delen met hun toleranties, één voor BE en één voor AANKOOP.
En de tweede om een plan te maken met dimensies en tolerantie BE en een tweede door deze dynamische dimensies te vervangen door waarden en toleranties in hard.
Maar als iemand mijn plan overneemt om wijzigingen aan te brengen, bestaat in beide gevallen het risico dat men vergeet een kamer of het tweede plan aan te passen en slechte voorraden of slechte programma's genereert.
Hallo
Ik kom niet om een oplossing te bieden, want naar mijn mening is die er niet, in alles wat iedereen tevreden stelt. Als het geval zich voordoet, denk ik dat ik een Excel-bestand met correspondentie zal bijvoegen, met minimum, maximum en gemiddelde waarde.
Niet geweldig, daar ben ik het mee eens
1 like
Hallo allemaal!
Met de nieuwste versies kun je meerdere detailniveaus in dezelfde kamer maken, met verschillende vormen of afmetingen. Voor de oude versies tolerantie twee vlakken anders, de belangrijkste neemt de interne toleranties rechtstreeks uit de 3d, en de tweede doe je de dimensionering opnieuw, niets ingewikkelds.
2 likes