Hoi allemaal.
Ik wil twee steunen (aluminium) in beweging brengen ten opzichte van elkaar. Het doel is om ze al dan niet met elkaar in contact te brengen. De rustpositie van het systeem is "beide steunen uit elkaar" en de afstand tussen de twee steunen is maximaal ongeveer 8 minuten wanneer het systeem in rust is en in contact is wanneer het systeem aan het werk is. Op mijn 3D staat het blauwe deel vast en is het beige mobiel.
Om dit te doen, heb ik 4 assen geplaatst die zijn gekoppeld aan messing lagers om deze beweging mogelijk te maken. Deze pennen hebben een grote diameter om de parallelliteit van de twee steunen te behouden. Er zijn sleuven voorzien voor terugtrekveren die de steunen uit elkaar bewegen wanneer het systeem in rust is, deze veren zijn optioneel afhankelijk van de gebruikte actuator.
Namelijk dat ik alleen een elektrische bron heb om de beweging te automatiseren, dus de beweging zal worden uitgevoerd door een elektrische actuator. De inspanning om de steunen in contact te brengen is 13 kg + het gewicht van de steun, hiervoor ben ik van plan een elektrische actuator te gebruiken die een kracht van 18 kg levert.
Voordat ik nadacht over de 3D die in deze draad wordt geboden, heb ik een model met een aluminium profiel gemaakt met assen en lagers die op het net zijn gekocht, maar met een verplaatsing van 35 mm in plaats van de huidige 8 mm. Na uren van aanpassingen om alles uit te lijnen, waren de tests op het uurwerk verre van optimaal, dus ik kom proberen hulp te zoeken.
Ik ben op zoek naar uw advies om de oplossing op te zetten, de meest geschikte of functionele voor deze reis.
En hier zijn mijn vragen:
Denk je dat de structuur die je je in de 3D voorstelt, correct is?
Tijdens mijn 1epogingen gebruikte ik twee cilinders van identieke referentie (in de veronderstelling dat ze ook een identieke bewegingssnelheid zouden hebben), om de steun vanuit het midden van de twee tegenoverliggende breedtes zo dicht mogelijk bij de assen te duwen. Omdat deze cilinders niet exact dezelfde rijsnelheid hadden, stond de verplaatste steun na ongeveer 20 mm niet meer loodrecht op de assen en liep het systeem vast. Ik heb deze twee cilinders vervangen door een andere (met 2 keer meer kracht) en ik heb met deze enkele cilinder geprobeerd de steun vanuit het midden te duwen, de bediening was beter maar nog steeds niet genoeg om een perfecte en vooral repetitieve beweging te hebben.
Mijn conclusies over deze problemen zijn:
Omdat de structuur is gemaakt van aluminium profiel, is het bijna onmogelijk om er zeker van te zijn dat de stuwkracht wordt uitgeoefend op het midden van de te verplaatsen steun. Ik denk dat de inspanningen niet perfect verdeeld waren, bovendien was de beweging schokkerig alsof ze de beperkingen op de assen wilde "overwinnen".
De hulpstukken van de actuator waren ook aan beide uiteinden bevestigd, misschien voegde de actuator ook spanning toe aan de assen tijdens het rijden.
Ik stel me voor dat ik deze problemen oplos:
Door de slagweg te verkleinen. 8 mm i.p.v. de start35 mm (de slag van mijn cilinder is 40 mm)
Door de elektrische actuator in de "enkelwerkende" modus (met terugtrekveren) te gebruiken, zodat de actuator alleen duwt en niet aan de te verplaatsen steun is bevestigd, zou er minder spanning moeten zijn.
Wat vind je van het drukpunt in het midden van de steun, zo ver van de assen? Is er een probleem om rekening mee te houden?
Wat denk je?
Ik had me ook een soort nokkenas voorgesteld die werd bewogen door de elektrische cilinder en de nokken die de aluminium steun bewogen, maar dit gaat mijn mogelijkheden te boven en zal het aantal te maken onderdelen vergroten.
Solenoïden (naast elke as) hadden ook de truc kunnen doen voor deze korte reis, maar met hetzelfde risico dat ze niet tegelijkertijd bewegen.
Als je ideeën hebt om me voor te stellen, opmerkingen over mijn structuur.. Ik ben een nemer voor alles!!
Bij voorbaat dank.
assem1.igs