Ontvouwen

Hallo
Ik probeer het stuk op de afbeelding uit te vouwen volgens de schetslijn.
Welke functies moet ik gebruiken om dit te bereiken?

Hallo J.Clavey,
Gezien de vorm van je onderdeel zal het zich nooit ontvouwen, voor mij is het een machinaal bewerkt onderdeel.
Anders hebben we meer informatie nodig over dit onderdeel dat zogenaamd van plaatstaal is gemaakt...???
@+.
AR.

Het is een stuk schuim, gesneden in een waterstraal in deze vorm. Het idee zou zijn om het "plat" te maken om materiaal in het nest te besparen. Omdat het schuim is, kan het worden hersteld naar zijn gevouwen vorm zodra het op zijn plaats zit.

Hallo

Zie met deze methode: SOLIDWORKS Plaatwerk - Een andere manier om platte patronen te maken (javelin-tech.com)

1 like

bjr,
U kunt het tegenovergestelde probleem hebben na het snijden.
Eenmaal gesneden, heb je een plat stuk dat je moet beperken om een ronde vorm te hebben.
Moge de kracht met je zijn

2 likes

Afhankelijk van de grootte van uw schuim, is het niet het materiaal + of minder dat echt gaat kosten, maar de arbeid (prijs van de snede).
Ik weet niet zeker of het uitgeklapte zuiniger is, zal het gevouwen schuimstuk voor een onzeker resultaat de juiste ribben hebben? (afhankelijk van het gedrag van het schuim wanneer het op zijn plaats wordt gedwongen)

2 likes

Hallo

Een mogelijke aanpak is om de lichaamsvervormingsfunctie te gebruiken: Insert, Functions, Bending menu's.
Door te spelen met de parameters van de functie, is het mogelijk om de buitenste cilindrische vorm dichter bij een plat oppervlak te brengen. De secties voor en na de vervorming zijn bijna identiek, maar er is geen garantie dat de toekomstige " buiging " de oorspronkelijke vorm zal herstellen.

Mousse.SLDPRT (268.4 KB) in SW 2021 versie

4 likes

Een andere, meer " wetenschappelijke " benadering: gebruik de EF-simulatiemodule van SolidWorks, in statisch, met grote verplaatsingen.
Het principe bestaat uit het bevestigen van het onderste cilindrische deel van de bovenkant van het " gewelf ", en het dwingen van de buitenranden van de " poten " om omhoog te komen, om ze in het bovenste horizontale vlak te brengen dat als doel dient.
Bij gebrek aan een schuimachtig materiaal is de onderstaande simulatie gemaakt met rubber.
Zodra de vervorming is berekend, is het mogelijk om deze om te zetten in een volumelichaam van SW...

Het resultaat is overtuigender dan dat van de " geometrische buigfunctie": als het materiaal elastisch is, zou de omgekeerde vervorming van het nieuwe lichaam ongeveer de oorspronkelijke vorm moeten herstellen.
Vriendelijke groeten.
MousseEF.SLDPRT (742.3 KB)

4 likes

Hallo

Hoewel de @m_blt oplossing erg mooi is, denk ik dat het het beste is om een constante dikte te behouden door uitsparingen toe te voegen. Als het schuim alleen als kussen wordt gebruikt, zou het geen al te groot probleem moeten zijn. Het hebben van een constante dikte zou de vervormingsproblemen van de ' dikke ' gebieden in de m.blt-oplossing moeten beperken.

Rode sneden in de eindpositie:
image

In de platte versie heb je afstand ter hoogte van de sneden. Het idee is dat de delen met een constante dikte harmonieus over de dikke delen winden (die niet zouden vervormen)

Hallo

Zou dit een mogelijk antwoord kunnen zijn?

Succes

1 like