Hallo allemaal, ik wil graag een plaatmetalen cilinder openvouwen met een buitenstraal van 3000 ep 2 Met de K-factor voor het ontvouwen is het probleem dat ik de K-factor minimaal heb vastgezet (0,01), ik altijd te lang ben, (test gedaan op een rolmachine) wat dan ook, heeft iemand een idee? Bedankt voor je antwoorden, ik zal een screenshot plaatsen
Ik zou zeggen dat het beter is om het te controleren! De walsbewerkingen zijn in theoretische berekeningen niet zo nauwkeurig als bij buigoperaties. Vooral als het gaat om een ontwikkelde lengte van meer dan 18 meter. Als je deze prestatie uitbesteedt, zal de S/T een overlength op je toepassen voordat het lassen eindigt
Hallo, als we met de neutrale vezel rekenen, vinden we 18843,3 mm, voor een dikte van 2 mm vinden we een bovenste oppervlak: 18.849,6 mm en een onderoppervlak: 18.837,0 mm
In SOLIDWORKS zijn de K-factor en buigverliesfuncties bedoeld voor lokale bochten (persrembuiging), niet voor continue cilindrische walsen.
Om de waarde van Solidworks te halen:
Als je buitenstraal 3000 mm is:
Binnenste straal om binnen te komen: 2998 mm
Dikte: 2 mm
K-factor: 0,5
Dan wordt de neutrale straal: 2998+0,5x2=2999
en de theoretische ontwikkeling: 18843,29 mm
Ketelmakers werken over het algemeen met neutrale vezel.
Tegelijkertijd verandert de einddiameter met zo'n pers nog 3-4 mm meer! En er zijn behoorlijk wat dealers van 18 meter lang plaatmetaal! De speling zal waarschijnlijk door de las worden opgevuld of vervormd. Voor mij is wat ik heb geleerd in ketelmaken voor neutrale vezels: K=0,5 mm voor plaatmetaal minder dan 3 mm en K=0,33 voor dikte groter dan 4 mm. Voor grote Ø verandert de ontwikkelaar niet veel, het verschil is heel klein zodra je het hebt gereden. Op een kleine Ø blijft het uitgesprokener
" Het plaatwerk is te lang ", een interessante vraag. Een kleine vraag over de technieken die voor deze lange vellen worden gebruikt...
Eerste gedachte: het wikkelen van een 2 mm dik plaatwerk, aanvankelijk vlak, over een straal van 3000 mm houdt het materiaal in het elastische bereik, wat betekent dat de neutrale vezel in het midden van zijn dikte ligt. Het voordeel van de walswerking is dat het plaatmetaal, door plastische vervorming, wordt geforceerd om de uiteindelijke cilindrische vorm (straal 3000 mm) te naderen. Met een enorme straal-dikteverhouding. Dus, als we verwijzen naar het gebruik van plaatmetaal: K = 0,5. En de theoretische lengte die door @Scofield1 wordt aangegeven, zou de juiste zijn: 18843,3 mm.
Tweede gedachte: de maatregel. Hoe wordt de lengte van het vel gemeten, waarschijnlijk losgemaakt van een spoel? Tussen de theoretische lengte en de " geschikte " lengte van 18833,7 mm is er slechts ongeveer 10 mm verschil, ofwel 0,05% van de totale lengte, een halve millimeter per meter... Zitten we in de precisiezone van de meetapparatuur? Nog steeds op het meetniveau: hoe wordt de " geschikte " lengte van 18833,7 mm gevalideerd? Ik neem aan dat na het rijden de diameter van de verkregen cilinder werd gemeten. Hier weer, met welke middelen, welke precisie?