Een bol/halve bol uitvouwen

Hallo
Ik heb een ontwerp van een kroonluchter die een lage vorm heeft zoals een halve bol, ik wil deze vorm aankleden met een soort 8 blad (een 3D-print)
Ik wil de vormen graag uitgeklapt hebben zodat ik ze kan printen
Filmmateriaal:

Hallo @Farouk ,

Ik weet niet hoe je je toneelstuk hebt gemaakt. Maar om het uit te vouwen, zou je door de plaatwerkmodule moeten gaan, vervolgens je onderdeel moeten omzetten in plaatwerk (het logo image) en ten slotte op uitvouwen (het logo image) moeten klikken
Aan de andere kant, als je op een complete Ø zit zonder opening, lijkt het me ingewikkeld. De software weet niet waar te beginnen en waar te stoppen

2 likes

Het fundamentele probleem is dat een (deel) van een bol niet opvouwbaar is.
Waarom zou je ze plat willen maken om 3D-printen te doen?

5 likes

stefbeno heeft gelijk, je kunt geen vorm ontvouwen die niet haalbaar is met een buigmachine of een buigmachine met SW. Aan de andere kant, ja, je kunt een bolvorm maken van een metalen plaat met een industrieel proces - stempelen of spinnen met een draaibank - maar de voorraad (afmeting van de plaat) voor deze vormen wordt berekend door een mens met knowhow. Er zijn ook handmatige processen, hamervorming, het Engelse wiel, enz.
Dit is een beetje een terugkerende vraag op het forum.

Ten tweede, waarom zou je een flat van je onderdeel maken als het om 3D-printen gaat?
Opwarmen en dan vormen? Afdrukken in TPU? Hoeft u geen steun te plaatsen?

3 likes

Hallo @coin37coin bedankt voor je antwoord
Het is me niet gelukt om het in plaatwerk te doen, er zijn twee wikkelrichtingen

Hallo @stefbeno en @Le_Bidule en bedankt voor je antwoorden
Mijn fout, ik heb een fout gemaakt, het is 2D-printen (een armrobot met een extruder bij de extimacy, PLA-materiaal...)
Ik slaagde er op de een of andere manier in om de uitgevouwen vorm eruit te krijgen zonder berekening, ik wilde weten of Solidworks me direct de vorm kon geven (wat betreft de vellen)
Of is er een andere software waarmee je een schets kunt gebruiken om een resultaat als dit te krijgen voor grofweg bolvormige vormen

Bedankt

Misschien meer gericht op modules die stoffen en leer behandelen, maar ik weet niet meer of SW er een heeft.

Leid tot graven.

1 like

Als je het in meerdere kwartieren doet (principe van een wereldkaart) is het mogelijk om in het oppervlak een oppervlak te ontvouwen, zelfs een bolvormig oppervlak bijvoorbeeld.

7 likes

Hallo @ronathan en bedankt voor je antwoord, is er een speciale procedure om uit te voeren of moet ik de basisprincipes van oppervlaktefuncties kennen?
Bedankt

Dank u voor uw antwoord @FUZ3D

Nee, niets bijzonders, je hoeft alleen maar na te denken over het verdelen van je oppervlak in verschillende delen en eventueel een aantal echte vormtests uit te voeren. Anders gebruik je de oppervlaktegereedschappen om je model te maken en vervolgens gebruik je de functie "Oppervlak afgevlakt"

Dank je wel @ronathan