Ik ben een mechanisch ontwerper en ik ben ook een artistieke ijzerbewerker. Ik wil graag met de hand tekeningen maken van boombladeren (eik, esdoorn, wijnstok...) en ze scannen om ze te schetsen in inventor of solidworks. En dit om ze met een laser te laten snijden.
Als ik ze op de computer maak, kan ik ze niet dezelfde uitdrukking geven als met de hand (en het is veel langer op de computer).
Ik weet dat je een afbeelding aan een schets kunt toevoegen en er met rondingen overheen kunt gaan. Ik ben van plan om van elke soort boom een dozijn met de hand te maken, zodat ik niet dezelfde heb als ik mijn sculpturen maak, vandaar het belang dat er een beeld/schets conversie is. (Ik heb een foto bijgevoegd die gisteren is genomen van een vel papier dat ik met de hand heb gemaakt. Het kost veel tijd om te doen, tekenen op het plaatwerk, met de hand snijden met plasma, de uiteinden van de plaat bijsnijden, de vorm geven met een hamer... Ik zal veel vervelende stappen verwijderen)
Voor 2D heb je AutoCAD LT die je 30 dagen kunt proberen.
Met deze software kunt u schema's maken zoals u dat wilt.
Ik gebruik al ± 4 maanden een XP-Pen Star 03 met Autocad lt en SketchUp Mijn interesse was in het begin therapeutisch. De stylus traint niet dezelfde spieren als de muis. Het belangrijkste probleem met een tablet is het ontbreken van dynamische zoom (die op het muiswiel). Dus installeerde ik een muis aan de linkerkant van mijn toetsenbord. Mijn linkerhand raakte er snel aan gewend.
Hier zijn enkele observaties:
° Met Autocad: muis aan de linkerkant om in te zoomen en 1 penknop voor de Pan, de andere voor de rechterklik (contextmenu).
. Met Sketchup: muis aan de linkerkant altijd dichtbij om in te zoomen en stylusknop voor "Orbit" en "Pan" (afhankelijk van of je veegt door de tablet aan te raken of er met de muis overheen te zweven op ± 3 mm van het oppervlak). Heel glad. Het getekende object is zeer gemakkelijk te hanteren.
° Het oppervlak van de tablet mag niet te groot zijn. Bij Autocad of Sketchup moet je vaak gebruik maken van de gereedschapspictogrammen. Hoe verder ze zijn, hoe vermoeider de hand zal zijn. Opgemerkt moet worden dat het bruikbare oppervlak van de tablet opnieuw kan worden geconfigureerd.
° Objectinvoer is aangenamer met een stylus. We prikken een beetje zoals met een kleine tang.
Uiteindelijk lijkt het enige nadeel mij op dit moment de ruimte die al deze gereedschappen innemen op mijn werktafel.