Bepaal het motorkoppel

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel in een persoonlijk project van een schermdraaisysteem (90° rotatie) bestuurd via arduino met PAP-motor en elektrische actuator om de positie te blokkeren.

Om dit te doen,  begin ik met een systeem dat ik op het net vind:

(afbeelding van het net)

Ik heb natuurlijk  al mijn onderdelen gemodelleerd: de fietsvelg / de rolwielen / het scherm, alles wat ik nu nog nodig heb zijn de panelen.

Ik zou graag willen dat het mogelijk is om het koppel te bepalen dat nodig is voor de PAP-motor voor de rotatie van mijn scherm (het heeft een link gecentreerd op de rotatie-as en geen afschuifkracht). Heeft u een oplossing via een simulatiestudie?

Uiteraard vraag ik je niet om mijn werk te doen, maar gewoon een helpende hand :). Bij voorbaat dank en een fijne dag verder.

PS: morgen zal ik meer sprekende beelden toevoegen.

1 like

Goedenavond

Wat is het gewicht van het onderdeel dat gedraaid moet worden?

Het scherm net erboven is op 4391 gram

en ik schat de CP waarop het is vastgesteld op 4000 gram

1 like

Ik vond dit:

http://calibra-classic.org/pages/powerNTorque.htm

http://ancrobot.free.fr/fiches/pdf/index%283%29.pdf

http://forums.futura-sciences.com/physique/130566-calcul-couple-moteur.html

Bedankt, het is leuk dat ik dit allemaal zal lezen om dit allemaal te onthouden, maar mijn doel is om via solidworks het benodigde koppel te bepalen.
Veel parameters spelen een rol, de massa wordt gedragen door de geleiders, de wrijving ... Maar in het idee wil ik dit soort berekeningen toepassen op andere concepten, vandaar mijn vraag.

Hallo

Wat telt voor het meevoeren van een roterende vaste stof is traagheid. De functie Massa-eigenschappen van solidworks geeft je de traagheid (op de hoofdassen, ten opzichte van de assen van het coördinatensysteem...)

Dan is het aan jou om het goede oude principe van dynamica toe te passen door rekening te houden met wrijving, anders kun je een bewegingssimulatie doen met Motion

sim_mvt.jpg

Hallo Yoann, dank je, dat is precies wat ik zoek.

Ik ga een MOTION-simulatie proberen, heb deze module nog nooit geprobeerd (anders zou ik in het slechtste geval de grondeigenschap hebben, aangezien ik het model goed heb ontworpen, bevindt mijn as zich ter hoogte van de :P-as).

Bedankt, ik zal het resultaat dit weekend of maandag ;) nog een keer posten.

Hallo Yoan,

Naar aanleiding van je post heb ik geprobeerd om een rotatie studie van mijn systeem te doen via MOTION:

- Systeem teruggebracht tot eenvoudig bewegende componenten

- Geen rekening houden met wrijving

-uiteraard rekening houdend met de ernst

- motor aan de achterzijde geplaatst op een ondergrond die evenredig is met de werkelijke schakelsteun (apart vlak)

Hier is het resultaat:

Dat maakt me 477 N-mm, wat (als ik goed heb omgerekend) 4.8kg.cm maakt.

Het lijkt me daardoor vreemd, wat denk je? (lang geleden dat ik mijn poten niet in paren heb gestoken.

Ook heb ik gekeken naar de eigenschappen van massa's:

daar zie ik verhoudingsgewijs geen verband met het MOTION-resultaat. Kunt u mij een handje helpen bij de interpretatie? (altijd ingewikkeld de resultaten, en aangezien ik nog nooit beweging heb gebruikt, vertrouw ik liever op ervaren mensen)

Bij voorbaat dank en een fijne dag verder