Ik ontvang steeds meer 3D van complexe onderdelen zonder scheidingslijn.
Ik ben op zoek naar een snelle manier om de positie van de scheidingslijn op elk punt te vinden, in Solidworks 2015.
Ik wil daarom een scheidingslijn maken van een bepaalde dikte (ongeveer 3 mm) rondom het onderdeel, met "generatoren" evenwijdig aan de ontkistingsas.
Omdat ik problemen had met het ontvangen onderdeel, heb ik een test gedaan door 2 segmenten (elk in 1 vlak) die 2 gezamenlijke lijnen voorstellen, te verbinden met een spline in een 3D-schets. Van daaruit slaag ik erin een scan te maken, die functioneel niet toelaatbaar is. Het lukt me dan om een gevulde seuface te maken en deze in te dikken. Dat is een beetje wat ik zou willen in mijn complexe stuk. Probleem: Het lukt me om tangenties van de spline op te leggen aan de andere 2 elementen, ik kan deze spline niet precies positioneren (onder dwang).
Dank u voor uw hulp.
Bijgevoegd: het 3D-bestand waarop ik een afgebroken scheidingslijn (verschillende niveaus) moet plaatsen, en mijn testbestand.
Gebruik je alle functies die beschikbaar zijn in het menu "vormgereedschappen", klik dan met de rechtermuisknop op de menu's van de ordermanager om deze toe te voegen als je deze niet hebt.
De analysefuncties van de gezamenlijke lijn van diepgangen en ondersnijdingen kunnen zeer nuttig voor u zijn.
Het oppervlak van de onderbroken scheidingslijn (op verschillende niveaus) is niet evenwijdig aan de oppervlakken waaruit het onderdeel bestaat, ik zie niet in hoe het offset-oppervlak me zou helpen.
Ik heb het tabblad "vormgereedschappen". Ik kan het ontwerp analyseren, de ondersnijdingen, wat me een idee geeft van de locatie van de scheidingslijn, maar het is slechts een indicatie, ik kan er niets mee.
Ik heb ook "joint line analysis", maar er gebeurt niets.
Ik gebruik ook de scheidingslijn, maar die duurt minimaal 1°. Maar deze functie is eerder om tocht toe te voegen aan de scheidslijn.
Ik wilde de functie Scheidingsblad gebruiken, maar daarvoor heb ik de scheidingslijn nodig. En daar loop ik vast.
Zie de help van Soildworks: "The Parting Plane PropertyManager" waar je een diagram kunt zien van wat ik wil bereiken.