Verschillen tussen balk / schaal / volume

Hoi allemaal

Kan iemand uitleggen waarom er een verschil is tussen de resultaten van een simulatie in de balkmodus, in de rompmodus en in de volumemodus?

Voor het voorbeeld heb ik een HEB100 van lengte 800.
het is aan één kant verzonken en ik breng 10.000N aan de bovenzijde aan

.

In volumemodus krijg ik: 91,88 MPA
In straalmodus krijg ik: 88,98 MPA

Persoonlijk maak ik me geen zorgen over het verschil, en ik zou het rechtvaardigen door de vereenvoudigde kant van de straalmodus (die bijvoorbeeld geen rekening zou houden met vakanties)

Tweede vraag: Is de methode correct?
Welke van de twee methoden is de juiste?
Ik ben me er terdege van bewust dat het bestudeerde model HEEL eenvoudig is, maar ik zou graag willen weten of we de rompmodus kunnen vertrouwen op complexere modellen?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

1 like

Hallo
Ik denk dat het verschil kan komen van het gaas (van mijn herinneringen aan de training), maar de vergelijking is het onderwerp zijn interessant

1 like

Hallo

Hier zijn enkele regels zonder verbijsterd te zijn

1°) De rompmodus is niet geschikt omdat deze is gereserveerd voor dunne plaatwerkonderdelen of andere dunne onderdelen die een beetje ingewikkeld zijn (dit is om het in elkaar grijpen op dunne delen te vergemakkelijken).

2°) De straalmodus heeft een bijzonderheid waarmee rekening moet worden gehouden, namelijk dat de straal nooit inkepingen mag hebben (zoals een uitsparing op een vleugel).
De balkmethode is zeer geschikt (omdat vereenvoudigde mazen en grote mazen zonder naden in de hoeken en ratacoins in ingewikkelde volumedelen). Voor frames met homogene balkelementen is de balkmodus zeer snel en energiezuinig dankzij de zeer grote maaselementen. Daarnaast zijn er een aantal ingewikkelde dingen om te beheren met IPN's.

De volumemodus verdient eerder de voorkeur zodra je machinale bewerkingen, vouwen, gaten en versterkingen hebt die een beetje speciaal zijn. Ik vind het volume praktischer als je op afstand moet opladen of aan stabiliteitsomstandigheden moet denken.

Persoonlijk heb ik alleen volume gedaan omdat met krachtige computers de tijd van meshing en post-mesh berekening niet erg belangrijk zijn.

Als @m_blt dit doorneemt, zal hij het je in detail en kwaliteit uitleggen.

Hier is een voorbeeld van een frame waarop onder een hoek en niet gecentreerd op de hoofdas is geplaatst, een gelokaliseerde belasting (gele pijlen) van 1.600 lilos in een rotatie van 4 omwentelingen minuten. Het geheel rust op een ander frame met rollen, waarvan er twee servogestuurd worden op een motorreductor.

1 like

Hallo

Net als onze nationale @Zozo_mp (die er een beetje last van lijkt te hebben als hij met pensioen gaat ::wink: )

De balkmodus is eerder bedoeld voor algemene berekeningen zoals metaalconstructies (maar als gevolg daarvan weten we niet echt wat er gebeurt op de kruispunten van de balken).

Er is nu ook een manier om gemengde studies te doen (zoals de meerderheid van de balken in mesh-balken en de details van de mesh-juncties in volume). Hierdoor kunt u een model hebben dat niet te zwaar is (dankzij de balkelementen die u 80% van het volume van uw model met een paar knopen maken) en toch gedetailleerd genoeg is in de kritieke gebieden om een realistisch resultaat te hebben.

U zult ook merken dat uw resultaten anders zullen zijn, afhankelijk van uw maaswijdte

1 like

@froussel
Daar! Ik ben gewoon in periscoop onderdompeling, wachtend op mijn medaille om te ontvangen.

Daarna is het de dieptebalk op volle snelheid, dan verdunning in de immense oceaan van kennis.

Blup blup! :anchor:

1 like

Hallo. " UpperE " kant krijgt een " e " aan het einde. Ik begrijp je beeld niet echt, want de blokkering aan één kant: ok. Maar dan lijkt je belasting pas aan de andere kant te worden toegepast. Het lijkt erop dat u niet de bovenzijde selecteert. De krachten worden aan het einde uitgeoefend. Of je uitspraak is slecht uitgelegd.

Hoi allemaal

Het bevestigt eigenlijk wat ik dacht en het verduidelijkt enkele punten die ik niet per se wist uit te leggen.

Dank u voor uw antwoorden!

A+

Hallo aan jou,

Sta me toe een paar aanvullende informatie te geven.

De verschillende modelleringsoplossingen die voor u beschikbaar zijn, zijn:

1- Straalmaas, deze theorie is alleen van toepassing als de lengte van het element groter is dan 3x de grootste afmeting van de doorsnede. A priori is dat hier het geval, en het is ook de methode die ik zal gebruiken vanwege de eenvoud/snelheid.

2- Schaalgaas, hier niet geschikt omdat uw profiel geen constante doorsnede heeft. Met een vierkante buis of rechthoekige buis zou je eventueel een balk kunnen vervangen door schelpen, waardoor je sommige recalcitrante verbindingen met andere lichamen beter zou kunnen beheren. Maar dit zijn extra klikken die hier niet handig zijn.

3- Volumegaas, Je hebt een vrij fijne maasverfijning nodig, die bijgevolg machinebronnen en extra rekentijd genereert, naar mijn mening nutteloos, tenzij je ermee kunt " geruststellen ".

4- Doe een buigberekening op een hoek van een tafel, in uw geval duurt het minder dan een minuut met een formulier en vinden we 89 Mpa en stof.

5- Gebruik de tool " flexformulier " die in de toolbox is geïntegreerd en die u met een paar klikken aankondigt: 89,91 Mpa

Namelijk dat al deze methoden gebruik maken van hypothesen, dus je moet " op de goede weg " zijn
En met eindige elementen proberen we alleen de foutmarge te beperken die wordt gegenereerd door aannames en discretisatie.

Wees voorzichtig, in je zin zeg je dat je de kracht " op het bovenvlak " van je HEB uitoefent (een verdeelde kracht?), maar in je screenshot oefen je een geconcentreerde kracht uit aan het einde van de straal. Ik laat je controleren welke de juiste is!

NB1: vergeet ook het zwaartekrachtveld niet, dat zorgt voor het gewicht van je element!

NB2: laden op afstand is erg praktisch als je niet alles hoeft te modelleren en je wilt voorkomen dat je een krachtbalans moet maken om de uitgeoefende krachten terug te brengen naar de plek waarin je geïnteresseerd bent. Hier is het duidelijk nutteloos.

Ik hoop dat ik je heb geholpen.