Hallo Voor mijn stageproject moet ik een hefportaal ontwerpen te vervoeren lading 1000kg Bereik van 3 m Hoogte portaal 3m Wat zijn de methoden voor het dimensioneren van de elementen van de constructie?
het probleem dat zich voordoet Ik vind een IPE 120 terwijl de fabrikanten een IPE 180 nemen, ik ben op zoek naar hoe ik de veiligheidscoëfficiënten kan toepassen om tot symilaire resultaten te komen om in CAD te ontwerpen
Hier zijn enkele berekeningen die ik heb gemaakt, bedankt voor het corrigeren als je fouten in de maatvoering ziet
Ik wil de grootte van de 4 staven die de kolommen ondersteunen (ik heb de modellering in CATIA gedaan, maar ik probeer de afmetingen analytisch te berekenen, ik denk dat ik de eindige-elementencursussen moet herzien, beschouw ze als leden die werken in spanningscompressie
Voor dit type berekening kunt u gebruik maken van Eurocode 3 of de FEM (European Handling Federation) regels.
Samenvattend neem je minimaal een veiligheidsfactor van 1,5 op je ladingen. Daarna kunt u controleren of de buiging van uw balk minder dan 1/300ste van de overspanning is.
Bij alle handelingen wordt over het algemeen gecontroleerd of de veiligheidsmarge ten minste 3 bedraagt ten opzichte van de elastische limiet en ten minste 5 ten opzichte van de breuk.
Ik heb er alleen heel snel naar gekeken, maar een paar opmerkingen over de elementen die je hebt gestuurd:
- bij de berekening van uw lastafdaling (pagina III) telt u 5000 N belasting. Dit is alleen het geval als de belasting gecentreerd is op de horizontale balk. Als het kan bewegen, kan de takel aan het einde van de balk komen en heb je dus de hele last (10000N of bijna) op de paal.
- Op hellende staven is de reactie groter dan de verticale kracht. Maar het wordt ook gedeeld door 2 omdat er 2 balken zijn.
- Zorg er bij compressie-elementen voor dat u ook de knik controleert, die beperkter kan zijn dan de spanningen.
- Op de laatste pagina begreep ik niet wat je probeerde te controleren.