Een vriend wil de achterkant van een viool modelleren om deze te bestuderen. We hebben problemen met het modelleren van de achterkant. Het is inderdaad een stuk met contouren in de vorm van een "gewurgde aardappel", met sneden die we met regelmatige tussenpozen kennen. Ik bevestig een testbit:
De realisatie van het oppervlak is hobbelig, zo ziet het eruit:
Probeer door de functie "optimaliseer het oppervlak" uit te schakelen, het komt heel vaak voor dat het op zijn zachtst gezegd onverwachte resultaten geeft.
Net als GT22 zou het leuk zijn om de schets in de post te zetten, zodat we wat tests kunnen doen om je te helpen een oplossing voor dit probleem te vinden...
Zoals @max59 , heb je bovendien geleidingscurven die van rechts naar links gaan, maar er zijn er geen van voor naar achter, je moet het oppervlak ook in deze richting kanaliseren, anders is het gratis, dat geeft je dit grappige resultaat.
Ik wendde me tot een gladgestreken basisbaas met een reeks splines om de paren te maken. Helaas wil Solidworks nu niet gladstrijken met de omtrek van de viool. Zodra ik de omtrek als hulplijn selecteer, verdwijnt de afvlakking.
Ik heb mijn bestand direct bijgevoegd, het is misschien gemakkelijker te zien.
Ik weet niet hoe ik coherente splines moet toevoegen. Het onderdeel moet zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid staan om er trillingsstudies op te maken.
Ik heb het tot het uiterste vereenvoudigd, met de 5 halve koppels en de omtrek.