De Schaal van de tekening

Goedemorgen allemaal!

Hier heb ik twee tekeningen op dezelfde pagina. De ene is op een weegschaal en de andere ook. Hoe kan ik ze opschalen? Jullie allebei.

Bedankt!

Hallo, op welke software?

Als het op Solidworks is: stel de weergaven in op de bladschaal en verander de bladschaal en niet de weergaveschaal.

3 likes

U kunt uw schaal berekenen door bijvoorbeeld een lengte als referentie te nemen en een schaalcoëfficiënt op de andere tekening toe te passen

Je hebt op sommige software, een weegschaalfunctie

A+

Hallo

Wat de software ook is, normaal gesproken wanneer u op een van de weergaven of op de andere klikt (of dubbelklikt), moet er een schaal worden weergegeven (meestal in een menu aan de linkerkant, naast vele andere informatie).

Door deze voor één op te schrijven, kun je de ene voor de andere weergave veranderen!

Hallo

Op catia klik je met de rechtermuisknop op het kader van de weergave of op de naam ervan in de boom => klik je op "eigendom" en in het tabblad "weergave" kun je de schaal kiezen.

echelle_vue.jpg

Bedankt voor al je antwoorden, maar ik vergat je te vertellen dat het op autocad LT 2013 was.

Nogmaals bedankt.

Hallo

Ik neem aan dat als je een schaal zegt, dit betekent dat je tekeningen bastaardafmetingen hebben (niet 1/100 bijvoorbeeld)

Gebruik hiervoor het commando SCALE 2x (1x op elke tekening).

Markeer een bekende lengte (zo lang mogelijk voor nauwkeurigheid) op de tekening die moet worden geschaald.

• Voer de opdracht SCALE uit
  • Punten: het eerste punt op een van de uiteinden van de bekende lengte
  • Schakel de optie Verwijzing in
  • Spikes aan het andere uiteinde van de lengte
  • Voer de waarde op het toetsenbord in van de bekende lengte

Doe hetzelfde met de tweede tekening.

Dat is het!

1 like

Hallo EricR ok voor de ladder commando, Maar zij of op mijn p..... tekenomgeving?

Ter herinnering: ik ben op autocad 2013 LT.

Bedankt.

chambery_au_15_juillet_2012.dwg

Hallo dg42330,

Als ik je vraag goed begrijp, vind je het commando "Schalen" terug in het tabblad "Start" van het lint, en vervolgens in de groep "Bewerken".

Als u de knop niet kunt vinden, is uw omgeving gewijzigd. Je kan het herstellen door "Tekenen en annoteren" opnieuw te selecteren in de dropdownlijst "Werkruimte" linksboven naast de knop "Autocad". Wees voorzichtig, dit verwijdert al het huidige maatwerk van de omgeving!

Anders typt u het commando "SCALE" op het toetsenbord op de opdrachtregel...

A+