Hallo
Het is geen vraag meer, het is een oplossing!
Ik moest een logaritmische schaal vaststellen en Draftsigth biedt dat niet, voor zover ik weet.
Hier is een oplossing gebaseerd op mijn jaren als elektronicatechnicus .
- teken een lijnstuk dat gelijk is aan de modulus van de gewenste schaal - lengte "m" - , dus beginnend bij 1 en eindigend bij 10
-Laten we de schaalverdeling 2, d.w.z. M×log 2 = m × .301, in het rood op de tekening plaatsen - lengte l -.
-laten we schaalverdeling 3, d.w.z. m×log 3 = m × .477, in het groen op de tekening -lengte L -.
-Merk op dat 4 = 2×2, d.w.z. 2 × log 2 van dezelfde 8 = 2×2×2, dus we dragen 2 keer de lengte (l) over die tussen 1 en 2 is genomen om achtereenvolgens de schaalverdelingen 4 en 8 te verkrijgen.
- 6 = 3 × 2 dus we dragen de lengte (l) van graduatie 3 over en we krijgen graduatie 6
- 5 = 10 / 2 d.w.z. in log 10 - log 2, beginnen we bij de schaalverdeling 10 om terug te keren van de lengte (l) (overeenkomend met log van 2)
- 9 = 3 × 3 i.e. log 3 + log 3 , dus we dragen de lengte (L) van graduatie 3 over en we verkrijgen graduatie 9,
- het enige dat overblijft is het dragen van de log 7-schaalverdeling, d.w.z . M×log 3 = m × .. 845 van LOA graduatie 1, in geel op de tekening.
Als je 2, 3, n modules nodig hebt, weet je beter dan ik om de benodigde modules achter elkaar te zetten.
Geef je verschillende methoden, ik ben geïnteresseerd.
Ik dank u voor uw aandacht.
echelle_logaritmique.dwg