Ik ben een BST CRSA-leraar, en als je een ontwerp maakt onder een pc en je plaatst Toolbox-elementen (schroeven, lagers, sleutels,...) en je opent het ontwerp vanaf een andere pc, dan wordt de configuratie van de schroeven alles (enorme schroeven...). Ik heb zelfs geprobeerd de schroeven een andere naam te geven en ze op te slaan in een schroevenmap die bij het ontwerp hoort, en wanneer je het CAD-bestand opnieuw opent, gaat het terug om te zoeken naar de schroeven in Toolbox, waarbij de namen die we aan de schroeven hadden gegeven verloren en de schroeven enorm worden. Ik begrijp niet waar het vandaan komt en wat er kan worden gedaan om deze Pb op te lossen.
Als de pc's in een netwerk zijn opgenomen, zou het beter zijn als alle pc's naar dezelfde instellingenbestanden verwijzen in tools > opties > bestandslocatie en toolbox. Er is dus weinig kans dat het probleem zich opnieuw zal voordoen.
Het probleem is simpel: elke pc heeft zijn eigen gereedschapskist.
Wanneer u een toolbox-component in een assembly op een computer plaatst, wordt automatisch de configuratie van de component gemaakt, als u de assembly vanaf een andere computer opent, zal deze proberen het onderdeel van die computer op te halen en niet van de eerste, de grootte bestaat niet, Solidworks zal de standaard kiezen.
De oplossing is om een gemeenschappelijke toolbox te hebben, hiervoor hoef je alleen maar de solidworks-gegevensmap van een van de stations te kopiëren/plakken en deze te plakken op een netwerklocatie die toegankelijk is voor alle werkstations, dan hoef je alleen maar alle toolboxen naar dezelfde plaats te wijzen door naar tools te gaan, optie, hulp bij het boren/gereedschapskist.
Dit is inderdaad een van de grote tekortkomingen van ToolBox, het zal zoeken naar de standaardonderdelen in een map op het eerste werkstation in kwestie (in het algemeen C:/SolidWorks Data).
Maar als de mappen (vooral hun inhoud) niet identiek zijn van het ene werkstation naar het andere, zal hij standaardelementen plaatsen die hij vindt (bijvoorbeeld een enorme schroef).
Opgemerkt moet worden dat elke keer dat een nieuwe versie van SolidWorks wordt geïnstalleerd, deze aanbiedt om de oude SolidWorks-gegevens te gebruiken, anders wordt er een nieuwe standaard SolidWorks-gegevensmap (1) gemaakt met een hint tussen haakjes die automatisch wordt genomen.
Een eerste oplossing is om op alle werkstations hetzelfde SolidWorks Data-bestand te hebben en dat de ToolBox naar hetzelfde bestand verwijst (Opties/Wizard voor boren -> je kunt zien naar welk bestand SW verwijst om naar de ToolBox te zoeken, als de optie is aangevinkt)
De 2e oplossing is om alle werkstations in een netwerk op te nemen en slechts één ToolBox te laten beheren door één beheerder.
De 3e oplossing (degene die ik gebruik) is om het element los te koppelen van de ToolBox door het op te slaan in de werkmap (plaats bijvoorbeeld de schroef in de assemblage zodat deze correct is geconfigureerd. Sla het vervolgens op door "Kopiëren als" uit te voeren met een andere naam in de werkmap. Wis de ToolBox-schroef en plaats de schroef die u zojuist hebt opgeslagen erin.
Hoe leg je uit dat ondanks het feit dat als de schroef eenmaal is geconfigureerd, we een kopie van die schroef opslaan in een schroefmap die bijvoorbeeld bij mijn montage hoort, en wanneer ik mijn assemblage weer open, deze opnieuw naar de schroef gaat zoeken in ToolBox??? Dat is de Pb, ik denk dat er misschien een oplossing is om deze link te verbreken.
Alain.erp biedt mij dit aan:
Ontkoppel het item van de ToolBox door het op te slaan in de werkmap (plaats bijvoorbeeld de schroef in de assemblage zodat deze correct is geconfigureerd. Sla het vervolgens op door "Kopiëren als" uit te voeren met een andere naam in de werkmap. Wis de ToolBox-schroef en plaats de schroef die u zojuist hebt opgeslagen erin.
Dat is wat ik doe, maar toch zal het weer naar de schroef in de gereedschapskist zoeken als ik opnieuw open, ondanks het feit dat ik de hernoemde schroef heb geïmplanteerd die is opgeslagen in een specifieke map die bij de montage hoort.
Zoals Franck opmerkt, als je niet dezelfde toolbox-map gebruikt en de configuratie die werd gebruikt niet bestaat op de tweede pc, dan neemt SolidWorks de standaardgrootte.
De ideale oplossing is dat alle gebruikers dezelfde SolidWorks Data-map gebruiken... Maar dit is mogelijk als u zich op hetzelfde netwerk bevindt.
De andere oplossing is om alle maten van de toolbox-componenten te gebruiken die gewoonlijk worden gebruikt, zodat solidworks de juiste onderdeelconfiguratie kan gebruiken...
Om alle configuraties te genereren, moet u naar de toolbox-configuratietool gaan... Zie screenshot.
Deze tool kan worden gestart via het startmenu of vanuit de solidworks-opties. Het probleem is dat het lang kan duren...
Persoonlijk gebruik ik de gereedschapskist niet meer vanwege te veel problemen.
Wat ik deed was een schroevenmap maken in een bibliotheekmap.
Ik open een lege assemblage, kies en configureer een schroef in de gereedschapskist en plaats deze in de assemblage.
U kunt een onderdeel van een gereedschapskist herkennen aan het grijze schroefpictogram in de vastgoedbeheerder.
Ik open de kamer en sla een kopie op in mijn map "schroeven".
Vervolgens sla ik het kenmerk van het toolbox-deel over met behulp van het hulpprogramma: sldsetdocprop.exe.
Het is te vinden in: C:\Program Files\SolidWorks Corp\SolidWorks\Toolbox\data utilities
Als het klaar is plaats ik mijn schroef in mijn assemblage, we merken dat het icoon niet langer een grijze schroef is maar een klassiek onderdeel icoon.
Sinds ik deze methode gebruik, heb ik geen problemen meer.
Ik weet niet of ik heel duidelijk was in mijn uitleg.
Ik doe hetzelfde om stil te zijn (uit de gereedschapskist naar een ASM gesleept, dan sldsetdocprop.exe) en een goed idee omdat het ons al wijzigingsproblemen heeft opgeleverd als Solid is aangesloten op Smarteam (wijziging wordt niet in aanmerking genomen)
Ik maak de toolbox nog steeds op dezelfde manier beschikbaar voor iedereen en lokaal op elk werkstation, omdat het delen ervan op een server me al toegangsproblemen heeft opgeleverd als er meerdere gebruikers tegelijk naar toe gaan
Zie mijn screenshot in mijn vorige antwoord.
Anders hebben we ook bibliotheken, we werken zelden met de gereedschapskist:
- omdat Pro-licentie = €
- Handiger in gebruik
- Vermijd alle bovenstaande problemen
- alleen gebruikt voor specifieke componentbehoeften zonder te kunnen wachten tot een bibliotheekbeheerder de taak heeft uitgevoerd