Hallo
Ik ben op zoek naar het kruisgebruik van een complementaire benadering tussen de stijfheidsmatrix K en dus een handmatige eindige-elementenberekening om de resultaten te valideren door simulatie van Solidworks door
Stijfheid Matrix V2.xlsx (316.6 KB)
eindige elementen; Op dit moment heb ik aan mijn matrices gewerkt door al mijn parameters in te stellen; Ik vond waarden van de verplaatsing van mijn vrije knoop; Door gratis software te gebruiken om mijn RDM7-validatie te starten, ben ik consistent in het verplaatsen van mijn node. Mijn doel is om het gebruik van eindige elementen te rechtvaardigen om het gebruik van de SOLIDWORKS-simulatiemodule die ik op mijn werkstation heb te introduceren.
Ik moet mijn EXCEL-spreadsheet nog automatiseren om de laatste matrix op te lossen die me mijn reizen geeft.
Bedankt voor het verstrekken van dit supplement en voor het behalen van een resultaat door simulatie van mijn vereenvoudigde structuur. Ik ga morgen een CAD-model maken om zekerheid te hebben.
Vriendelijke groeten;
Spectrum.
Hallo Spectrum
Over de berichten zie ik dat je probeert om verschillende elementen te evalueren om de limieten van SW te schatten.
Voor de simulatie deel ik het niet (uitzonderlijk uw aanpak)
Allereerst is RDM7 een zeer oude en zeer beperkte tool die verkeerd of onbruikbaar kan zijn voor iets gecompliceerdere structuren. Ik werd vrij vaak gevraagd om de simu opnieuw te doen na een RDM7 presizing.
Dit werkt voor eenvoudig mechanisch gelaste maar niet op licht gecompliceerde frames en vermeldt bijvoorbeeld geen theoretische vervormingen op een aluminium geïnjecteerd carter of erger plastic.
Bij je nadering (als ik je goed lees) heb je de stijfheidsmatrix op één punt, maar met SW-simulatie zal het de berekeningen doen op soms miljoenen knooppunten en honderden miljoenen DDL's.
Theoretisch voordimensioneren met de hand heeft tegenwoordig niet meer dezelfde betekenis bij CAD en Simu.
Vooral omdat SW je de stijfheidsmatrices geeft die je wilt.
Vriendelijke groeten
PS: veel succes
Hallo Zozo_mp,
Bedankt voor je analyse van mijn vraag en je antwoord vol wijsheid, om te vereenvoudigen moet ik het gebruik van een voordimensioneringstool rechtvaardigen, ik ben tevreden met de zeer uitgebreide simulatiemodule van solidworks (Flow-simulatie heeft me geholpen om een probleem aan te pakken dat te lang is om met de hand van een vacuümgrijper voor een robot op te lossen).
De eindige-elementencomputerbenadering, met zijn grote flexibiliteit en met de parametrisering met behulp van een ontwerpstudie, maakt het mogelijk om modellen te verkrijgen die onmogelijk met de hand te valideren zijn, maar het is noodzakelijk om de subtiliteiten van het hulpmiddel te verwerven door uitwisselingen met ingewijden en gebruikers, en uiteindelijk, door het te vergelijken met het fysieke model, ben ik de eerste die overtuigd ben.
Ik dank u voor uw hulp bij alle vele problemen die ik tegenkwam en de andere leden van het forum die zeer betrokken waren.
Vriendelijke groeten.
Spectrum.