Drukstijging door temperatuur (Flowsimulation)

Als onderdeel van een scriptieonderwerp wil ik de drukstijging van een gas in een tank analyseren wanneer het wordt ondergedompeld in water van 90°C en de atmosferische druk.

Kortom:
Drukvariatie van een gas in een gesloten volume na de overdracht van warmte door een hete vloeistof (water van 90° met een hoog debiet).

In het begin gas = 0°C en 3 bar (vloeistof + gas). Aan het einde van de reactie is gas = 90°C en 6 bar (gas).

Het lukt me om de (externe) simulatie goed uit te voeren. Maar alleen de temperatuur stijgt zoals voorspeld. De druk ligt slechts rond de 4,1 bar.

Kan iemand een kijkje nemen naar mijn werk? (Bijlage)

pression-temperature.zip

Hallo

Ik probeer een kijkje te nemen naar de dag, voor nu door snel te kijken zie ik geen grote fouten in de definitie van de berekening.

@+

Hallo

Hoe krijg je de druk van 6 bar aan het einde van de reactie?

Ik heb geen SW, dus ik kan niet naar je model kijken en hoe dan ook, ik ken deze tool niet... Aan de andere kant lijkt het resultaat van Flowsimulation me best goed.

Sorry maar ik kom eigenlijk terug op mijn ideale gasvergelijking P.V=n.R.T. Hier zijn V, n en R constant dus P=a.T. Bij t0 is P0 = a.T0 met P0 = 3 bar en T0 = 273 °K. Een tf, Pf = a.Tf met Tf = 273+90=363 °K. Als gevolg hiervan is Pf = (P0/T0). Tf = 4 bar ca. (3,99 precies). Dus als je een resultaat hebt van 4.1 balken, zou het consistent zijn.

4 likes

Dank u voor uw hulp.

Stampende:

Door een thermodynamisch diagram van R134a (in de bijlage) te bekijken:

We kunnen zien dat we vanaf t=0 °C en P = 3 bar  om T=90°C te bereiken (dit alles bij constant volume), een druk van  6 bar bereiken.

Daarom verbaast het me dat flowsimulation alleen 4.1 vindt. ;-)

Heb je enig idee waar dit vandaan kan komen?

r134a-700694.gif

Hoi @ s_pirlet

zoals in concidere dat het diagram goed is ;-)

en dat het gebruikte gas R 134 A is

Zie de temperatuur/druk-correspondentietabel voor sommige koudemiddelen

http://www.energieplus-lesite.be/index.php?id=11279

is op   0° =  1.91bar

is bij  40° =  9,11 bar

is op  60° = 15,73 bar

Dus op 90° zou je op 33 bar moeten zitten ?????

of ik zeg een regelrechte die mogelijk is

Uw onderdeel vervormt niet?????????????

@+ ;-)

Hallo

OK, ik begrijp je fout beter. In feite is het je startpunt dat verkeerd is, omdat je het in de "vloeistof+gas"-zone hebt genomen (binnen de zwarte curve) en niet alleen in de gasvormige toestand (rechterdeel van de grafiek). Dus als je je startpunt herijkt en de groene lijn volgt, val je terug op ongeveer 4 balken. Ik heb dit allemaal weer in de grafiek gezet.

Aan de andere kant, als je deze grafiek voor je proefschrift moet gebruiken, wees dan voorzichtig, want het vertelt je ook dat je aanvankelijke hypothese niet helemaal juist is. Inderdaad, als je goed kijkt, zie je dat je bij 0° en 3 bar niet puur gasvormig kunt zijn. Of je houdt 3 bar aan maar je starttemperatuur zal iets hoger zijn, of je houdt 0° aan maar de startdruk moet lager zijn.

r134a-2.gif
1 like

http://www.techno-froid.com/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=32

zie deze pagina Dankjewel en de pagina die je vorige link

leg me uit HELP Ik begrijp het niet +

@+

http://fr.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-t%C3%A9trafluoro%C3%A9thane

@+ ; '((((

Hoi @gt22

De gegevens die u hebt gevonden, zijn waarschijnlijk waarschijnlijker verkregen bij constante enthalpie en niet bij constant volume, wat het verschil in waarden verklaart.

In een gekoeld circuit wordt het tegenovergestelde fenomeen gebruikt als het fenomeen waarin we hier geïnteresseerd zijn. Met andere woorden, de druk (compressie of expansie) van het gas wordt gebruikt om de temperatuur te verhogen of te verlagen.

Hallo allemaal en heel erg bedankt voor je hulp.

Ik denk dat ik me slecht heb uitgedrukt, wat voor verwarring lijkt te hebben gezorgd.

Ik probeer de druk van een vloeistof+gasmengsel (R134a) op een constant volume te brengen.

Mijn beginpunt ligt rond de 0°C en 3 bar (vloeistof+gas) om ongeveer 90°C te bereiken en 6bar (alleen gas). (zie thermocurve).

Wanneer ik mijn simulatie op Flowsimulation uitvoer, geeft de simulator mij een waarde van 90°C en 4,1 bar....

Kunt u mij helpen dit resultaat te interpreteren?

uw vloeistof en uw gas zijn R 134 A: dus vloeibare en gasvormige toestand ?

omsloten in een volume van x cm3 

3 bar druk

tot 0° Celcius

@+

Hallo

Inderdaad, ik was dit detail vergeten. Als gevolg hiervan, als er een faseovergang is, is dit alles niet langer geldig.

Aan de andere kant, gezien de consistentie van de resultaten die worden verkregen door alleen een gasvormige toestand aan te nemen, lijkt het mij vrij duidelijk dat FlowSimulation dezelfde fout heeft gemaakt in de begintoestand.

Ik denk dus dat je moet zoeken naar manieren om je uitgangspunt (vloeistof/gasverhouding, enthalpie, ...) beter te definiëren, zodat er goed rekening wordt gehouden met de verandering van toestand.

Zie deze link

met een thermodynamische eigenschappencalculator

Deze applet wordt gebruikt om de thermodynamische eigenschappen van enkele ideale gassen en dampen te berekenen.

Door gebruik te maken van dit softwarepakket gaat u akkoord met de voorwaarden van de licentie (zie licenceS4E2.pdf bestand).

Licentie Softwarepakket "Thermoptim-Light Calculator"

http://direns.mines-paristech.fr/Sites/Thopt/fr/co/applet-calculateur.html

@+ ;-)