Minimale materiaaldikte rond een schroefdraad

Hallo allemaal, ik kom naar jullie toe omdat ik graag zou willen weten wat de minimale dikte van het materiaal is dat rond een kraan moet zijn, in M12 bijvoorbeeld in staal, wetende dat er geen inspanning zal zijn, behalve tijdens het aandraaien natuurlijk maar met een laag koppel. Ik voeg een zeer vereenvoudigd diagram toe om te snijden. Bedankt.

capture_2.jpg

Hallo

Voor het deel; Ik probeer altijd 3 stappen draad aan te houden om er zeker van te zijn dat ik geen probleem heb...

1 like

Oké, maar is er geen concretere regel in een leerboek of iets anders? Bijvoorbeeld een schroefdraadlengte van minimaal 1x de nominale diameter in staal en 1,5 x in aluminium.

Hallo

Ik weet niet of hier een precieze standaard voor is, maar naar mijn mening kun je voor M12 in ieder geval tot 2 mm muur gaan zoals aangegeven op je diagram, dus in een diameter van 16 mm is dit de diameter die bijvoorbeeld te vinden is op klinkmoeren van het type "RIVKLE". ®

Vriendelijke groeten

4 likes

Oké, dank je! 

Neem maar het voorbeeld van een buis die in de andere wordt geschroefd, zelfs in een diameter van 40 mm is de dikte ongeveer 2 mm, zoals een projector of luidspreker op een statief ondersteunt

Daarna is er geen specifieke regel (afgezien van het kijken naar wat er in andere ^^ wordt gedaan)

Vriendelijke groeten

3 likes

Van mijn kant is het heel eenvoudig, ik vertrouw bijvoorbeeld op een moer. Voor een M8 is de kopdiameter 13 mm, dus de minimale dikte van de rand is (13 - 6,75)/2 = 3,125

Deze regel is van toepassing op alle tapdiameters.

3 likes