Ik ben een metalen kandelaar aan het ontwerpen voor mijn stage, ik heb de onderkant al gemodelleerd , maar het tweede deel levert me veel problemen op!
De bovenkant van het stuk is een gebogen aluminium plaat. Ik tekende de vorm op autocad en importeerde deze naar solidworks. Ik zit vast op twee punten:
- Het oppervlak waarop mijn tekening moet worden "gerold" moet glad zijn als een vel, maar gebruikt verschillende stralen en is in dit geval in het midden erg wijd uitlopend in vergelijking met de plaats waar het aan het onderste deel hecht. Hoe teken je dit oppervlak (het is geen kegel)?
- Ik moet absoluut de opwindfunctie gebruiken om de afmetingen van mijn tekening niet te veranderen, maar deze functie kan alleen worden gebruikt op een extrusie, op een kegel of een cilinder .... De geprojecteerde curve werkt niet en verandert mijn afmetingen volledig: hoe doe ik dat?
Ik moet de vorm van de bovenkant modelleren, die een aluminiumplaat zou moeten zijn en ik heb het exacte plan op autocad getekend. Nu moet ik deze schets op een oppervlak wikkelen, maar de wikkelfunctie werkt niet op oppervlakken.... Ik zit vast
Ja, het kan ook werken, alleen als ik een kegel maak die perfect past bij de onderkant van mijn kandelaar, zal de bovenkant van de kegel niet genoeg uitlopen die ik al heb geprobeerd
Het is me gelukt om de vorm te krijgen die ik wilde dankzij de plaatwerkfuncties. Nu weet ik niet hoe ik mijn metalen plaat alleen aan de onderkant moet buigen zodat deze de laatste 2 rondingen precies volgt?
Ik denk dat je je onderdeel in 2 delen moet maken en ze dan aan elkaar moet lassen, tenzij je het doet door te stempelen maar ik denk niet dat je er het gereedschap voor hebt, of als je een oude knabbelschaar hebt of je kunt er een specifiek gereedschap op zetten.