Zoals de titel al aangeeft, is mijn vraag heel eenvoudig: is het mogelijk om zowel in SolidWorks als in Catia ontwerpregels te maken? Hiermee bedoel ik het koppelen van een dimensie of een parameter aan een functie of wat dan ook. Een voorwaardelijke lus: voorbeeld:
Als de functie "materiaalverwijdering" = geactiveerd , dan Cote_diamètre = 20 mm Anders Cote_diamètre = 15 mm
Misschien heeft deze functie een andere naam of werkt deze niet hetzelfde.
Wat bedoel je met vergelijking alstublieft? Want als je het hebt over numerieke vergelijkingen, is dat niet mijn vraag en weet ik hoe ik het moet doen.
Voor alle duidelijkheid, dit is wat ik de ontwerpregel in Catia noem. Nu zou ik graag willen weten of dezelfde functie beschikbaar is op SolidWorks en zo ja, waar kan ik deze vinden?
Ja, want we kunnen regels in vergelijkingen maken om functies wel of niet te activeren.
Nee, want Sw heeft geen specifieke editor zoals op Catia of Inventor.
Persoonlijk, als er te veel regels zijn, geef ik er de voorkeur aan om een macro in vba te doen. Maar in tegenstelling tot code-editors zoals catia of inventor, moet je een minimum aan sw-objecten kennen.
Als je begint te krijgen in ingewikkelde dingen en met miljarden voorwaarden (meestal wat ik zie in je screenshot), is het leuke onder SW de Excel-deel familie.
Dit stelt u in staat om uw afmetingen, uw toleranties, uw functies te controleren.... In SolidWorks met alle kracht van Excel om vergelijkingen, voorwaarden te zetten, berekeningen te maken....
Hiermee kun je bijna alles doen wat je wilt qua rijregels.
Ik heb een familie van onderdelen gebouwd waarmee ik met Excel een klephuis van Dn 10 naar Dn 500 kan tekenen.
Het belang van Excel is dat je ook naar externe bestanden kunt verwijzen als je basisbestanden hebt die voor veel ontwerp worden gebruikt (je moet de bestandslocaties wel goed beheren).
Uiteindelijk is het superkrachtig en heel gemakkelijk onder de knie te krijgen als je macro's niet onder de knie hebt.