Uitleg: Lijst met veiligheidsfactoren Simlatie Knikken

Hoi allemaal

Ik heb mijn twijfels over het gebruik van de simulatietool, met name het knikken. In de training die we kregen, moesten we de belastingen van het geteste onderdeel vermenigvuldigen met de statische veiligheidsfactor. Om een Cs van 1 te hebben. Van daaruit kopieert u het onderzoek naar een nieuw knikonderzoek en analyseert u. Raadpleeg de lijst met veiligheidsfactoren in de rubriek "resultaten" en interpreteer de resultaten.

Laat het me uitleggen. Voorbeeld: (Gegevens komen in aanmerking)

Voor een 50x50 buizenchassis beladen met 1000 kg is de statische veiligheidsfactor, laten we zeggen... van 8. Dus om de knikveiligheidsfactoren te berekenen, belast ik mijn chassis van 1000 x 8 of 8000 kg. En ik voer mijn knikanalyse uit, die me evenveel veiligheidsfactoren zal opleveren als de gevraagde scenario's.

Is dit de juiste methode?

Ik vind het merkwaardig om een constructie te overbelasten om te weten of deze in brand staat. Het kan stijgen tot 8000 kg, maar niet noodzakelijkerwijs tot 1000 kg.

Dus als je me kunt helpen met het onderwerp....

Bij voorbaat dank!

Hallo

Ik zie ook niet in waarom ik de statische veiligheidsfactor zou moeten "annuleren" om een knikanalyse uit te voeren. 

Dit zou betekenen dat de weerstand tegen knikken afhangt van de elastische limiet van het materiaal (deze zou zelfs omgekeerd evenredig zijn). Uit het geheugen hangt knikken echter alleen af van de geometrische kenmerken (doorsnede en lengte) en waarschijnlijk van de modulus van Young (maar deze verandert niet voor hetzelfde materiaal).

2 likes

Hallo Chamade,

Ja absoluut, knikken is afhankelijk van de lengte en doorsnede van het profiel. Bovendien toont de formule van Euler dit goed aan... Knikken = vierkante voet. E.i / L²

E = Young's modulus, i = quadra-moment

Maar het helpt me niet in mijn probleem.... In ieder geval bedankt