Exporteren naar revit of allplan of andere XYZ-as

Hallo.
Collega's die aan Revit of Allplan werken, vragen mij om hen de 3D te bezorgen die ik heb gemaakt.
Ik stuur ze een IFC 2x3.

het probleem is dat ze het niet kunnen exploiteren omdat ze me vertellen dat de Z niet overeenkomt met hun Z in hun software.

en inderdaad, als ik een schets maak om de muren van een gebouw te maken,
Ik zet mezelf op het bovenste vlak en ik extrudeer de muren naar '  de top'

Is er een manier om iets te veranderen zodat er meer samenhang komt?

Bedankt

Goedenavond

Ja. Eerst definieert u de Z van uw onderdeel opnieuw via de > Reference Geometry Function > Coordinate System.
Vervolgens heroriënteer je het onderdeel via Move Body, om de 3 assen van het coördinatensysteem van het lichaam te laten samenvallen met die van het document (die in de linkerbenedenhoek van de viewport).
Tot slot exporteer je.

4 likes

Hallo. Bedankt
Ik doe een test op "een huis"
Ik heb een coördinatensysteem gemaakt:

Daarna bewoog ik het lichaam: in 2 keer

Er moet iets aan me ontbreken, want ik zie in dit geval niet echt het nut in van het maken van een coördinatensysteem.

Alleen al het bewegen van het lichaam zou voor mij genoeg kunnen zijn om de z-as '  naar boven' op het huis te krijgen.
Fijne dag allemaal

U hoeft de kamer niet te verplaatsen. Zodra u het nieuwe coördinatensysteem hebt gedefinieerd, slaat u het op in IFC. Bij het registreren ga je naar opties en helemaal onderaan kies je in "Output coördinatensysteem" je nieuwe coördinatensysteem.
Ter info: ik heb SW2023, ik weet niet zeker of het zal werken met eerdere versies.

3 likes

Hallo
Oh ja goed gezien!!
Naar afbeelding:

Bedankt

1 like

Inderdaad, de verhuizing is niet nodig voor de export, laten we zeggen dat het meer is voor de consistentie van het document.
Cdt

2 likes

Wacht anders op de 2025-versie:
https://help.solidworks.com/2025/french/WhatsNew/c_wn2025_top_enhancements.htm

Er was de 2025-versie voor nodig om te doen zoals de anderen.
@OBI_WAN u die uit de toekomst komt (V2323) had u ons kunnen vertellen over deze ongelooflijke verbetering! :rofl: :rofl: :rofl:

2 likes