Beginnend met een deel in STEP-formaat, wil ik aan verschillende kanten een scheidingslijn maken om een transparant gebied te definiëren, tot het einde van de kamer.
Pas als ik deze gewijzigde pière in IGES-formaat opsla, verdwijnt mijn scheidingslijn die het transparante gebied definieert en wordt dit gebied dus gewijzigd (of het hele originele vlak is transparant, of sommige vlakken zijn niet meer transparant).
Hoe behoud ik mijn scheidslijn na het exporteren naar IGES? Is het het feit dat je aan een "geïmporteerd" onderdeel werkt dat het probleem is?
Ik gebruik een schets op een vlak dat mij interesseert en ik maak een scheidslijn geprojecteerd op de betreffende vlakken.
Het probleem is dat mijn oppervlakken niet vlak zijn, de verwijdering van 0,1 mm materiaal niet regelmatig zal zijn en met sommige gebieden geen rekening wordt gehouden.
Dit komt zeker voort uit het feit dat de IGES "ziet" dat de (over)vlakken dezelfde vergelijking hebben en ze maken van 2 vlakken die door de scheidslijn worden gesneden, een enkel vlak.
Om materiaal te verwijderen, is hier een oplossing (er zijn zeker andere) na het maken van uw scheidingslijn :
Invoegen/Oppervlak/Offset...
Selecteer de vlakken die transparant moeten worden gemaakt, verschoven met 0 mm en valideer.
Inbrengen/Deuken/Verdikken
Selecteer het eerder gemaakte oppervlak en extrudeer met 0,1 mm door de juiste richting te kiezen en "Lichamen samenvoegen" uit te schakelen
Invoegen/Functie/Combineren, kies "Aftrekken" door het nieuwe lichaam van het basislichaam te verwijderen
Voorbeeld SW15 bijgevoegd.
Edit: zelfde idee als @gt22 maar te lang om te beschrijven!
Of in plaats van het oppervlak te extruderen om het te combineren, kunt u direct na het verkrijgen van het oppervlak invoegen/materiaal verwijderen/dikker maken;
Ik heb een vergelijkbare oplossing, hier is de Sldprt, ik zal de methode indien nodig in detail beschrijven...
Goedenacht
Bewerken er is een eenvoudigere manier: verwijder het oppervlak dat door de scheidingslijn is ontstaan en vul het opnieuw. (Misschien niet 100% betrouwbaar, het leek me dat ik het zonder succes probeerde... en daar werkt het)