Extrudeer een oppervlak met een trek tot de normaal van een niet-vlak oppervlak

Hoi allemaal
Ik heb een probleem

Zoals de titel zegt, probeer ik een oppervlak te extruderen via een schets, op de normaal van een cilindrisch oppervlak, maar met een extra hoek
Het kan een volume zijn of een verwijdering van materiaal

Deze vorm zou naar de normaalweg van de cilinder geëxtrudeerd moeten worden met een hoek van 20 graden meer naar buiten (het gecreëerde lichaam komt in de materie)

en het eindresultaat moet een zakje zijn (gestempeld)

Het lijkt mij makkelijker om een volumebody te maken en die vervolgens in het onderdeel te stempelen dan het materiaal direct te verwijderen

Heb je dit ooit gedaan?
Wat zou jouw oplossing zijn?

(SolidWorks 2024 Standaard)

Hallo

Deze beschrijving doet denken aan een trekhoek... Waar of onwaar?
Het is voldoende om deze eigenschap (trek) te gebruiken bij het creëren van het geëxtrudeerde volume, en om de extrusielimieten te definiëren door twee cilindrische oppervlakken, die vervolgens worden verborgen.

Een materiaalverwijdering kan op dezelfde manier werken.

Model toegevoegd onder SW 2022.
anthony_weiss. SLDPRT (119,7 KB)

2 likes

Hallo

JIJ hebt de keuze in de extrusiefunctie, je hebt de mogelijkheid om diepganghoeken te creëren

Of met behulp van twee schetsen creëer je een lichaam dat je aftrekt van de hoofdlichamen

Of door te stempelen

Maar het duurt langer, je moet een gereedschap maken met de juiste afmetingen en een bibliotheek van stansgereedschappen creëren, je onderdeel definiëren als plaatmetaal. Kortom, het is een gedoe voor het weinige dat je wilt doen, en het is alsof je een lichaam aftrekt

Succes

1 like

Ja, het is inderdaad een tocht, maar als ik een trek aanbreng, neemt hij de hoek ten opzichte van de gegeven extrusierichting, terwijl ik wil dat mijn extrusie op de normaal van het cilindrische oppervlak ligt, wil ik een trek op een normale extrusie op het oppervlak

Hallo @anthony_weiss

Wil je het werk van je materiaalverwijdering of biased?

Maak een vlak met de gewenste hoek en/of met behulp van een schets maak je dit 20° vlak zodat je de diepte gemakkelijk kunt controleren

En je maakt een schets in een offsetvlak voor extrusie

anthony_weiss. SLDPRT (121,2 KB)

Hier is een afbeelding die het beter uitlegt dan woorden :slight_smile:
Hier doe ik een normale extrusie naar het oppervlak (zodat al mijn oppervlakken naar het midden van mijn cilinder gericht zijn), maar hieraan wil ik een diepgang van 20° toevoegen ten opzichte van de normaal, en niet in verhouding tot de vlakke richting
De diameter van mijn cilinder kan evolueren en dus ook de hoek van de normaal, het patroon is altijd even groot.

Wat jij de trekhoek noemt, is de optie voor de trekhoek op de functie!
Zoals ik je in een eerder bericht liet zien

Hallo

Ik denk dat het voldoende is om het materiaal te genereren of het materiaal te verwijderen door een omwenteling (om de beginvlakken loodrecht op het cilindrische vlak te krijgen), en dan een neutrale lijn-draftfunctie te gebruiken met een hoek van 20° op de vlakken die dat nodig hebben.

2 likes

Ja, maar om een diepganghoek toe te passen, moet je een extrusierichting geven via een vlak, behalve dat ik een normale extrusie naar het cilindrische oppervlak wil

1 like

Ik denk het niet, als je een richting geeft, bijvoorbeeld een extrusie van een rechthoek zoals in jouw geval zal de trekken in de twee tegengestelde richtingen maken.
Probeer het te doen, en maak een zeefdruk zodat we kunnen zien wat je krijgt.

Resultaat:

1 like

Een andere oplossing als je niet vertrouwd bent met de draftfunctie, is de move face-functie gebruiken in de modus " Rotate ":

2 likes

Dit lijkt mij het dichtst bij wat ik zou willen, maar opnieuw moet je een richting geven, iets wat ik niet wil, want tegenover de pocket is de hoek niet goed.
Ik denk dat de optie die ik wil nog niet in de software zit.

Ik dank jullie allemaal voor jullie ideeën en verschillende benaderingen, ik zal proberen me erdoor te laten inspireren om een oplossing te vinden en ik kom terug om het onderwerp bij te werken als dat ooit gebeurt

Doe gewoon een draftfunctie of beweeg het gezicht naast elkaar.

1 like

Er is ook de oplossing van cirkelvormige verwijdering en extrusie in een andere richting, en je regelt de tekenhoek in beide schetsen