Maak een plot voor lasnaadcontrole

Hallo 

Ik ben zo vrij om hulp te vragen naar aanleiding van een klein probleempje.

Ik heb een statische simulatiestudie gedaan met verschillende mechanisch gelaste assemblages. Om dit te doen, heb ik mijn lasnaden gepositioneerd door solidworks hun afmetingen te laten schatten.

Ik wil een plot voor soldeernaadcontrole maken, maar als ik met de rechtermuisknop op het tabblad resultaten klik, heb ik meer plots beschikbaar behalve degene waarin ik geïnteresseerd ben.

Bijgevoegd is een afbeelding van de opties die beschikbaar zijn door met de rechtermuisknop op de resultaten te klikken om de opties weer te geven.

Omwille van het beroepsgeheim kan ik het ASM niet voor u in twijfel trekken. Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Bedankt

clique-droit_resultats.png

Hallo

Zoals je zegt dat het automatisch wordt gedaan door SW, kun je niet a posteriori controleren, maar a priori

Je moet een manier vinden om het niet automatisch te doen.

Even een korte vraag, zijn de soldeer gemaakt van de soldeer die in uw ASM  zijn gedefinieerd of heeft u de connectoren in simulatie met de hand geïnstalleerd?

Waarom wil je het verloop van de koorden beheersen (pure nieuwsgierigheid van mijn kant)

Je kunt de ASM niet geven, dat omvat het, maar maak gedeeltelijke foto's van je lassen, het zal zinvoller zijn over wat je wilt krijgen.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo zozo-mp , 

Allereerst dank ik u voor uw antwoord. Om je te antwoorden, ja, ik heb ze handmatig gevraagd in mijn simulatie.

Ik wil deze controle ter verificatie uitvoeren, ik heb al de afmetingen van mijn lassen, maar zoals te zien is op de bijgevoegde afbeelding, hebben mijn naden een diameter van 15 mm, behalve dat mijn las in "kwart" is.

Houdt Solidworks rekening met de totale diameter of de lengte van mijn "kwart-kwart" las? Dit is wat ik wil controleren om er zeker van te zijn dat mijn simulatie correct is.

modelisation_cordon_de_soudure_solidworks.png

Hallo

15 mm is enorm.

(4/ 4 = ????? voor mij)

Laten we afwachten wat onze collega's ervan zeggen , want ik twijfel een beetje.

Ik doe nog nooit zo'n grote las in één werkgang.

SW houdt zeker rekening met de lengte, maar de rest in uw specifieke geval dus ???

Vriendelijke groeten

Hallo

Ik bevestig de weergave van de las die ik wil maken.

In de vorige afbeelding kunnen we zien dat de weergave een diameter is.

Ik wil een las maken van 7,5 mm, maar  de grafische  weergave toont de hele diameter, wat twee keer mijn gewenste lengte is. Maar mijn las is geen volledige diameter. 

Dus ik wilde weten of in het lasdialoogvenster de afmeting die ik moet invoeren die van de grafische weergave is (dus 15 mm) of de door mij gewenste lengte die 7,5 mm is?

De resultatengrafiek van de lassen had me kunnen helpen bij het maken van een keuze met het oog op de resultaten.

Ik hoop dat ik mezelf verstaanbaar heb gemaakt, sorry dat het nogal ingewikkeld is om uit te leggen.

Vriendelijke groeten

soudure_en_quarts.png

Hallo

Voor de standaard is hier een van de vele referenties over dit onderwerp

Voor de geometrie, als het een hoeklassen is, dan is  uw schuine las 10,607 mm als uw las 7,5 is, aangezien de twee zijden gelijk zijn en de schuine zijde op 45° staat (volgens de norm).

Wees echter voorzichtig, want theorie en realiteit, als het onderdeel eenmaal is gelast, vertonen aanzienlijke verschillen, afhankelijk van de lasser en de moeilijkheid om toegang te krijgen tot de las.

Het is onder andere om deze reden dat er veiligheidscoëfficiënten zijn waarmee rekening moet worden gehouden.

Solidworks voldoet altijd aan de normen (als je de juiste parameters hebt ingesteld). Geen toeval met al deze high-level software.

Vriendelijke groeten

Hallo 

Bedankt voor je inspanningen zozo_ mp, ik ken de standaard en ik heb geen probleem met het bepalen van mijn snoerlengtes. Maar ik wilde weten wat de waarde was die ik in de solidworks-dialoog moest stoppen.

Ik hing net op met de technische assistentie voor simulatie  en ze vertelden me dat in het dialoogvenster de te noemen  lengte van het koord niet de hypotenusa  is, maar een van de zijden van deze hoeklassen. Wat ik best vreemd vind.

Ze vertelden me ook dat het voor het tekenen van lasnaden absoluut noodzakelijk is om een pro-versie van simulatie te hebben (de premium solidworks-versie is niet genoeg) en daarom is het bijna nutteloos om deze informatie in te vullen als je niet de juiste versie hebt.

Ik dank u nogmaals voor uw inspanningen.

Vriendelijke groeten