Hoi allemaal
Ik ben terug met veel vragen deze keer, maar voor een nieuw project.
Met mijn school hebben we een project, namelijk het maken van een object dat vliegt. (Dat was de basisnaam aan het begin van het project).
Nu weten we dat we een half-drone/half-vliegtuig machine willen maken, een beetje zoals de visarend.
We hebben al een kleine tekening van wat we graag zouden willen (dezelfde tekeningen als de concept cars, een mooie tekening maar zonder enige informatie erop).
Het meeste onderzoek naar de vorm van de vleugels, de soorten staartvlakken, vinnen, motorpositionering enz... werden uitgevoerd in voorbereidende werkzaamheden. (Zodat we kunnen weten wat het beste antwoord zou kunnen zijn).
De specificaties die we van onze leraar hebben gekregen zijn niet te druk:
De drone moet 20 minuten lang met 50 km/u kunnen vliegen op een hoogte van 1000 m en een camera kunnen dragen.
Op de verzoeken is al gewerkt om uit te zoeken of het technologisch mogelijk was, maar ook in termen van de wet. En bijvoorbeeld vliegen op een hoogte van 1000m is verboden. Vooral omdat we het geluk hebben om in de luchtgangen van de luchtmachtbases Dijon en Nancy te zijn. (Daarna kan hij het proberen, maar misschien krijgt hij een bezoekje). Hetzelfde geldt voor de camera, die aan veel regels is gebonden.
Dus op dit punt is al het "pre-study" werk gedaan en willen we nu overgaan op 3D-ontwerp. Begin met het maken van het prototype in 3D, voordat u productieplannen kunt verkrijgen (minimaal doel van het project) of zelfs naar productie kunt gaan (maximaal doel van het project. Maar dat is alleen maar een bonus).
Nu ik u de context heb gepresenteerd, wil ik mijn probleem uitleggen.
Ik heb gehoord van het "skelet"-ontwerp op CATIA, als ik het goed heb begrepen, kun je snel een assemblage wijzigen zonder dat je de assemblagebeperkingen opnieuw hoeft te definiëren. Het voordeel van dit type ontwerp is dat de onderdelen die we gaan maken dit skelet zullen ondersteunen.
Maar daar houdt mijn kennis op.
Eerste vraag:
Heb je een tutorial om me uit te leggen hoe ik een "skelet" kan maken, of kan iemand me het proces uitleggen? (Ik heb al gekeken in de tutorial ruimte).
2e vraag:
Moeten we in een skeletontwerp alle elementen vertegenwoordigen waaruit ons apparaat zal bestaan? (Hier is de drone)
Zo ja, kan ik de skeletcreatie aanpassen als ik me realiseer dat ik iets ben vergeten op te nemen? (Bijvoorbeeld landingsgestel)
3e vraag:
Hoe weten we welke elementen we in het skelet moeten opnemen? Dat wil zeggen, om te definiëren wie belangrijk is en aanwezig moet zijn en wie niet.
Op dit moment heb ik bijvoorbeeld gedefinieerd dat de vormen die veel zullen veranderen de volgende zouden zijn :
De vleugels, (We weten dat we ruitvormige vleugels willen)
De drift, (We weten niet de vorm of het aantal)
De empennage, (We weten niet de vorm of het aantal)
De motoren, (plus we weten nog steeds niet waar ze zich zullen bevinden)
De propellers, (we kennen het aantal bladen en hun afmetingen niet)
De vorm van de romp (we weten niet of deze cilindrisch, rechthoekig enz. zal zijn...)
Het landingsgestel (we weten niet of we ze zullen plaatsen, of gewoon metalen staven van het helikoptertype).
4e vraag:
Moeten we bij het maken van een skelet proberen het object zo getrouw mogelijk weer te geven of juist grof? (Bijvoorbeeld, voor de vleugel, moeten we al de kromming ervan weergeven die iedereen kent of kunnen we gewoon een lijn maken? Voorbeeld 2: Moeten we de romp met 2 cirkels weergeven om te laten zien dat we een muur hebben, of is slechts één cirkel genoeg of slechts een lijn voor de weergave?)
5e vraag:
In een skelet moet alles geparametriseerd worden of niet? (De parameter kan alleen op het onderdeel plaatsvinden)
Over het algemeen kunnen we al mijn vragen samenvatten tot: hoe creëren en gebruiken we een "skelet". Hoe definieer je de elementen die we in een skelet moeten vertegenwoordigen.
Ik dank u in ieder geval hartelijk voor het lezen van mij en voor het besteden van uw tijd aan mij.
Hartelijk dank bij voorbaat voor al uw antwoorden.
Vriendelijke groeten
Ju"