Haalbaarheid van een berekening

Hallo

Ik zou graag willen weten of het dankzij Solidworks mogelijk is om de kracht te berekenen die nodig is om een deur (2 ton) op een spoor te vertalen dankzij 2x4 zwenkwielen (direct gelast op de bovenkant van de deur). Omdat ik een mechanische cilinder zoals een kogelomloopspindel moet gebruiken (en ik kan ze niet veranderen).

Is het mogelijk om deze berekening op Solidworks uit te voeren, en zo niet, hoe doe je dit "met de hand"?

Heel erg bedankt en een fijne dag voor jou!

Hallo, het is mogelijk als u de rolweerstand (wrijving) van de zwenkwielen met deze belasting kent. Zie de Wikipedia pagina:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Résistance_au_roulement

Hallo

je hoeft alleen maar de rolweerstandscoëfficiënt van je twee materialen te kennen (rail en zwenkwiel, als staal op staal, het is ongeveer 0,4) en deze te vermenigvuldigen met het gewicht van je deur (2000X0.4 = 800daN) en je krijgt de inspanning om te worden geproduceerd om in beweging te komen. U moet dan een kleine veiligheidsfactor toepassen (1,1 tot 1,2, of ongeveer 900 daN) zodat uw cilinder goed gedimensioneerd is.

2 likes

Heel erg bedankt voor deze leads! 

Ik las er net iets over. Ik moet de leverancier dus om deze weerstandscoëfficiënt vragen! Of ik kan het ook zelf vinden, afhankelijk van het onderwerp.

Ik zag dat je ook de wrijvingsfactor van de lagers moet meenemen?

Ik heb in totaal 8 zwenkwielen, moet ik dit aantal meenemen in mijn berekening?!

Nogmaals bedankt

Nee, het aantal zwenkwielen verandert niets.

Ik zei je dat je een kleine veiligheidscoef moet toepassen om rekening te houden met  de lagers en andere efficiëntie ... die het systeem zou kunnen veranderen.

Dit zal slechts een benadering zijn, maar het zal vrij dicht bij de waarheid liggen.

Hallo

In het geval van zwenkwielen moet alleen rekening worden gehouden met de wrijvingscoëfficiënt van de lagers. De coëfficiënt van 0,4 zou alleen geldig zijn als de deur op een vlakke ondergrond bewoog.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je een auto duwt. De coëfficiënt van het wrijven van een band op bitumen ligt dicht bij 1 en een auto weegt gemakkelijk 1 ton. Het is onmogelijk om de auto zijwaarts te bewegen (vanaf de zijkant geduwd). Aan de andere kant is het duwen in de as van de auto (bijvoorbeeld van achteren) haalbaar omdat de wrijving wordt beperkt door de lagers.

U kunt bijvoorbeeld de volgende pagina raadplegen om te proberen de wrijvingscoëfficiënt van uw lager te bepalen (meestal rond de 0,001).

http://medias.schaeffler.de/medias/fr!hp.tg.cat/tg_hr*ST4_102160011

Dit geeft je een resistent koppel ter hoogte van het lager. Het moet dan worden teruggebracht tot de equivalente kracht op de buitendiameter van het wiel (voeg uiteraard een kleine coëfficiënt toe). Als uw deur snel beweegt (maar we kunnen dit betwijfelen voor een deur van 2 ton), moet u ook de nodige inspanning leveren om te beginnen. Het aantal zwenkwielen is inderdaad niet belangrijk omdat de totale inspanning gewoon gelijk verdeeld wordt over alle zwenkwielen.