Ik heb een probleem met het maken van mijn deelfamilie op SolidWorks 2019. Ik kan inderdaad automatisch mijn configuraties maken en mijn familie van onderdelen maken, maar ik kan de schetsen niet handmatig invoeren met behulp van D1@Esquisse1 (bijvoorbeeld).
Tot dan toe heel normaal, aangezien ik de naam van het onderdeel na de schets moet opgeven; dus ik probeerde D1@Esquisse1@OUTIL^POSALUX-CONCAVE<1> maar niets hielp.
De enige oplossing tot nu toe is om een beperkte schets in de assemblage te maken en deze te gebruiken om de afmetingen te krijgen. Is er geen schonere manier om het te doen? Omdat het commando $CONFIGURATION me alleen de naam van de configuraties geeft.
Een foto die beter voor zichzelf spreekt, waar je het "TOOL"-gedeelte met de extrusie kunt zien, en de "PART FAMILY"-schets, volledig beperkt door de extrusieschets, die de afmetingen van de tekening in mijn deelfamilie brengt.
Het onderdeel "Gereedschap" heeft al afmetingen die worden aangestuurd door een artikelfamilie met externe verwijzingen. Dus ik denk niet dat dat mogelijk is.
omdat ik in SW 2018 ben, kan ik het bestand niet openen, maar:
zoals @Julien MARTIN zegt, is het normaal dat u de afmetingen die door de onderdeelfamilie in de schets worden aangestuurd, niet kunt bewerken, dit is een standaardinstelling van SW om te voorkomen dat de onderdeelfamilie per ongeluk wordt gewijzigd, om de wijziging mogelijk te maken, moet u "met de rechtermuisknop" op uw onderdeelfamilie klikken, "Edit Function" en wijzig de instelling "Edit Control". De externe referentie waar we ook invloed op kunnen hebben!
Ik kan de afmetingen van mijn schets bewerken door met de rechtermuisknop te klikken en vervolgens op "Functie bewerken", of ik voer al mijn waarden in één keer in. Aan de andere kant worden deze waarden niet weergegeven in mijn deelfamilie (zelfs niet in automatische creatie), vandaar het maken van een schets in de assemblage om waarden te gebruiken die al in mijn deel bestaan.
Ik kan mijn waarden niet invoeren op "Schets1" van mijn "Boss.-Extru.1" functie van mijn onderdeel [Tool^Posalux...] in de onderdeelfamilie. Ik ben genoodzaakt om de bijlage schets "PART FAMILY" te gebruiken (op de foto van de eerste post).
Als u al verschillende lengtes van deze afmeting in een familie van onderdelen hebt, moet u de lengte niet vanaf de assemblage regelen, maar de configuratie van het onderdeel met de juiste lengte.
Ik weet niet zeker of ik je antwoord heb begrepen, kun je iets zeggen over mijn familie van onderdelen op de bijgevoegde foto? De D1-D4@FAMILLEDEPIECE komen overeen met mijn schets in de montage en de waarden die ik zonder deze schets zou willen weergeven.
Probeer eerst de bewerkingsfuncties (afschuining, afschuining, boren, enz.) in de onderdelen te plaatsen en niet in de assemblage zoals je deed. Als de geometrie van de onderdelen verandert, voorkomt dit dat de montagefuncties fout gaan.
Ten tweede, maak uw leven gemakkelijker. Aangezien u de configuraties in het gedeelte "TOOL" hebt gemaakt, is het niet nodig om een extra schets in uw assemblage te maken. Het enige wat u hoeft te doen is de configuratie in uw onderdeelfamilie op te roepen en de kolommen te verwijderen die uw "PART FAMILY"-schets aansturen (zie mijn voorbeeld).
Houd er rekening mee dat uw ontwerp in de loop van de tijd zal evolueren, en hoe ingewikkelder u uw montage compliceert, hoe moeilijker het voor SOLIDWORKS zal zijn om te berekenen. Hier heb je maar 3 eenvoudige componenten, maar stel je voor dat je er duizenden hebt! Bovendien zal het voor u gemakkelijker zijn om uw weg te vinden.
Hoe dan ook, dat is mijn visie op de dingen, het is aan jou.
Bedankt voor deze tips, maar ik begrijp niet hoe ik de verschillende dimensies van de kamer in de kamergezinsconfiguratie kan visualiseren.
In jouw voorbeeld heb ik toegang tot de verschillende configuraties, maar kon ik de afmetingen in een tekening bijvoorbeeld niet gebruiken, tenzij ik me vergis?