Hoe de lichten werken

Hallo

Ik kan de logica en de werking van een spotlicht niet begrijpen. Ik wil de belichting van mijn product op een meer realistische manier simuleren. De beschrijving van de voorgestelde instrumenten doet mij denken dat dit mogelijk moet zijn. SW 2019 SP 2.0 met of zonder Realview

In plaats van een lange, rommelige tekst voeg ik een bestand toe waarin ik mijn ontzetting uitleg.

Alvast bedankt voor je lichtjes (spot)

Steen

eclairage_spot.pdf

Hallo Pierre

Kun je de andere lichten weergeven omdat je parasitaire schaduw doet denken aan een lamp of een schijnwerper die de rand zou verlichten.

Vriendelijke groeten

1 like

Goedenavond. 

Voor mij maakt SW niet echt realistische weergaven. Andere software doet het beter met snellere motoren. Maar daar ging het niet om. Om betere resultaten te krijgen (beter dan alleen SW) moet je Photoview 360 gebruiken, wat een aanvulling is op SW. Het moet in supplementen worden geactiveerd voordat het wordt gebruikt. Het geeft toegang tot een menu dat correcte weergaven mogelijk maakt zonder echt realistisch te zijn.

De afbeeldingen die u laat zien, lijken geen photoview te gebruiken. 

De zwarte weergave geeft aan dat de plek in SW is uitgeschakeld. 

untitled.png
2 likes

Hallo en bedankt Zozo en Soring voor de tijd die ik aan mijn probleem heb besteed.

Ik heb inderdaad geen Photoview360 gebruikt omdat ik hier een dynamische weergave wil en daarvoor gebruik ik uiteindelijk de SW Realview-optie.

Wat betreft parasitaire schaduwen, deze fluctueren afhankelijk van de oriëntatie van de kamer en zijn niet te wijten aan een ander licht. Er is geen andere troef dan de plek

Wat de zwarte weergave betreft, deze verschijnt zodra de lichtkegel niet langer de kamer overstroomt en de hoeken van het bord raakt, zie bijgevoegd document.

Door te graven in het forum van de site kon ik zien dat rendering problemen terugkeren met SW. Ik ben bang dat Soring gelijk heeft , SW is daar niet het beste hulpmiddel voor. Ik was in staat om de Keyshot-renderingsoftware te gebruiken die veel krachtiger en intuïtiever is, Blender is ook niet slecht. Maar ik geef CAD op SolidWorks en contractueel moet ik me eraan houden, zelfs voor de noties aan de rand van pure CAD (misschien verbetert de Visualize-add-in het ding, maar ik weet het niet, te duur). Maar zelfs als het niet erg efficiënt is, is het minste wat we kunnen doen dat de aangekondigde en beschreven functies in de help operationeel zijn.

Misschien is hiervoor een conjunctie van parameters nodig, dat de Reflectie gelijk is aan 0,548 met een Spiegelende Hoeveelheid van het oppervlak van 0,314159 bijvoorbeeld. Een soort digitale Stonehenge die ons in een heel specifieke configuratie de Waarheid laat zien....

eclairage_spot_2.pdf
1 like

Hallo Pierre

Inderdaad, het licht in SW is catastrofaal. Echter...

Hoewel mijn realview is verdwenen en ik dus een weergave heb van de lelijke giga halo, heb ik de oplossing voor je probleem gevonden.

Na een paar tests, waaronder het toevoegen van een gat in het bord, merkte ik dat de lichtverdeling afhangt van de kwaliteit van de topologie van de kamer. Ik concludeerde dat ik de kwaliteit van het model moest verhogen, uit de documentopties, de beeldkwaliteit, en ik zette alle meters op max en bingo, de spot reageert in realtime en meer in verre stappen.

Als realview is ingeschakeld, zou je een schone halo moeten hebben.

1 like

Hallo

Het gedrag is inderdaad heel verschillend, afhankelijk van of Realview is ingeschakeld of niet.
Met RealView wordt een gelijkmatige verlichting van het verlichte gebied en een zuivere cirkelvormige overgang naar de rest van het oppervlak bereikt.
De verkleining van de hoek van de conus geeft een resultaat dat in lijn ligt met wat van een "conische" spot verwacht mag worden.
         55° Hoek 38°                                        Hoek
Met Realview

Zonder Realview, dus eenvoudig SolidWorks-display, is het onzin. Het verlichte gebied verschijnt alleen als de straal een van de hoeken van het bovenoppervlak van de plaat bevat, en als het gebied bestaat, is de vorm geen cirkel.
 Zonder Realview

Met Photoview 360 is het gedrag vergelijkbaar met Realview vanuit een geometrisch oogpunt, maar met variërende intensiteit in het verlichte gebied.
Let op: de verwerking belast de grafische kaart enorm...
 Met Photoview 360

Concluderend: de spot werkt niet onder het simpele display van SolidWorks...

Vriendelijke groeten.

2 likes

Dank u voor uw hulp. In feite lijkt het probleem afkomstig te zijn van mijn SW 2019, want met mijn andere SW in de jaargang 2021 vind ik je resultaten (maar ik moet via een server gaan en soms loopt het merkbaar achter). Houd er rekening mee dat spotjes niet werken zonder dat de Realview-optie is geactiveerd. En zelfs dan is het vrij slecht. Het zou nodig zijn om de gradiënt van het licht aan de rand van de lichtvlek te kunnen doseren. Het gaat van niets naar niets.

Nogmaals bedankt en een fijne avond

2 likes

Goedenavond @Pierre Mihailovic

Als ik het zo mag zeggen, moet je puntlicht gebruiken in plaats van spotlicht.

Je hebt de belangrijkste soorten

Ambient die het model in alle richtingen verlicht met feedback van de reflecties van de muren en het object rond het model

Gericht: De stralen zijn recht, unidirectioneel, zoals de stralen van de zon.

Opmerking : U zult merken dat de sfeer en richting gecentreerd zijn op het midden van het model zonder de mogelijkheid om het scherpstelpunt te veranderen. Dus als je drie richtingen instelt, zullen ze allemaal op hetzelfde punt wijzen zonder de mogelijkheid om het focuscentrum te veranderen.

Spot is gericht op een specifiek gebied dat moet worden gebruikt voor globale verlichting.  De schijnwerper moet voor hetzelfde doel worden beschouwd als de richtschijnwerper, behalve dat u het brandpunt erop kunt plaatsen waar u maar wilt. Zeer goed als je een kamer met meerdere objecten verlicht (interieurscène)

Het (punctuele) punt stelt je in staat om in het begin te doen wat je wilde (zie de bijgevoegde afbeelding)

Het spreekt voor zich dat deze vier manieren van verlichting moeten worden ontworpen op basis van de keuze die je hebt gemaakt voor de achtergrond en de omgeving die al dan niet licht uitstraalt via hun eigen oppervlakken.

Je realiseert het je niet, maar je moet rekening houden met alle lichten, reflecterende oppervlakken en de omgeving. Licht weerkaatst overal, direct of indirect. En dan heb ik het niet over de camera's.

Vriendelijke groeten

PS: als je me je persoonlijke BAL wilt geven en ik maak je kopieën van een paar pagina's van mijn handleiding (in het Engels uit de VS) 530 pagina's.

Anders kun je het https://www.amazon.com/Photorealististic-Rendering-Using-SolidWorks-Photoview/dp/1589340302 kopen

In de bijgevoegde foto gebruikte ik alleen solide met Realview zonder photoview 360          (noch Visualyse    hihihi)

test_lumiere_ponctuelle_vue_ndeg_2.sldprt.jpg
test_lumiere_ponctuelle_vue_ndeg_1.sldprt
1 like