Goedenavond @Pierre Mihailovic
Als ik het zo mag zeggen, moet je puntlicht gebruiken in plaats van spotlicht.
Je hebt de belangrijkste soorten
Ambient die het model in alle richtingen verlicht met feedback van de reflecties van de muren en het object rond het model
Gericht: De stralen zijn recht, unidirectioneel, zoals de stralen van de zon.
Opmerking : U zult merken dat de sfeer en richting gecentreerd zijn op het midden van het model zonder de mogelijkheid om het scherpstelpunt te veranderen. Dus als je drie richtingen instelt, zullen ze allemaal op hetzelfde punt wijzen zonder de mogelijkheid om het focuscentrum te veranderen.
Spot is gericht op een specifiek gebied dat moet worden gebruikt voor globale verlichting. De schijnwerper moet voor hetzelfde doel worden beschouwd als de richtschijnwerper, behalve dat u het brandpunt erop kunt plaatsen waar u maar wilt. Zeer goed als je een kamer met meerdere objecten verlicht (interieurscène)
Het (punctuele) punt stelt je in staat om in het begin te doen wat je wilde (zie de bijgevoegde afbeelding)
Het spreekt voor zich dat deze vier manieren van verlichting moeten worden ontworpen op basis van de keuze die je hebt gemaakt voor de achtergrond en de omgeving die al dan niet licht uitstraalt via hun eigen oppervlakken.
Je realiseert het je niet, maar je moet rekening houden met alle lichten, reflecterende oppervlakken en de omgeving. Licht weerkaatst overal, direct of indirect. En dan heb ik het niet over de camera's.
Vriendelijke groeten
PS: als je me je persoonlijke BAL wilt geven en ik maak je kopieën van een paar pagina's van mijn handleiding (in het Engels uit de VS) 530 pagina's.
Anders kun je het https://www.amazon.com/Photorealististic-Rendering-Using-SolidWorks-Photoview/dp/1589340302 kopen
In de bijgevoegde foto gebruikte ik alleen solide met Realview zonder photoview 360 (noch Visualyse hihihi)

test_lumiere_ponctuelle_vue_ndeg_2.sldprt.jpgtest_lumiere_ponctuelle_vue_ndeg_1.sldprt