Hoe een koppeling werkt

Hallo

Ik moet een lamellenkoppeling ontwerpen met CATIA waarvan ik niet begrijp hoe ik moet werken. Ik voeg het betreffende plan bij.

Ik weet dat je met een koppeling de rotatie van de motoras al dan niet naar de versnellingsbak kunt overbrengen. Er is dus een beweging van vertaling van het stuk 2.

Volgens de codes van de technische tekening zit er een tandwiel op deel 11 maar op het BB-gedeelte zien we dat er maar één tand is, ik begrijp niet waarom? Hetzelfde geldt voor sectie AA

Ik vraag me af wat het doel van bewijsstuk 9 is.

Bedankt voor je hulp en een goed weekend

embrayage.png

Goedenavond

Deel 9 is een vork die deel 8 duwt, die op zijn beurt de schijven duwt die in het zwart worden weergegeven (uw koppeling is multi-plaat). Het is de wrijving of niet van de schijven die ervoor zorgt dat de koppeling slipt.

Tanden met een tandwielachtig profiel dienen alleen om de rotatie van schijven te voorkomen die eigenlijk als veren dienen. Het is geen spiraal. De vorm van de tanden zorgt voor een zekere mate van speling. Deze functie is in zekere zin vergelijkbaar met een sleutel, behalve dat een toets nooit een speling heeft. Er zijn een veelheid aan systemen  (zoals je kunt zien op een koppeling met meerdere platen zoals in je tekening). De schijven zijn onderhevig aan zeer aanzienlijke temperatuurschommelingen, vandaar de uitzetting, vandaar het belang om een zeer lichte hoekbypass mogelijk te maken.

Vriendelijke groeten

1 like

Hallo

Deel 2 beweegt niet in de translatie, het is stop 3 die door in translatie  te bewegen 3/2 deel 9 in rotatie zal aandrijven "door op het schuine oppervlak te duwen".

De geremde moer 5 maakt het mogelijk om de gaten als gevolg van de slijtage van de schijven te compenseren en dient als vaste plaat op deel 2.

Op het niveau van de secties B-B en A-A dienen de gemengde lijnen als een normale weergave van de groeven met alleen de tekening van een tand om de vorm aan te geven (nb. deze tekening werd al in de jaren 90 aan studenten aangeboden, zonder CAD kun je net zo goed zo min mogelijk tanden tekenen).

3 likes

Heel erg bedankt voor je antwoorden en technische uitleg, ze hebben me enorm geholpen!

Ik begrijp beter hoe het werkt, deel 3 is inderdaad mobiel en deel 9 comprimeert de schijven, wat veel duidelijker is. 

Het verbaast me te horen dat deze tekening zo oud is! 

Ik heb een paar vragen over details die ik niet begrijp (excuseer mijn onwetendheid, ik ben net begonnen) 

Cirkel A: Zijn het echt records zoals die onderaan? 

Cirkel B: Wat is deze misvormde ellips? 

Cirkel C: Ik begrijp niet waarom het niet vol is, aangezien het een cilinder is, deze leeg zou moeten zijn, en dus zonder materiaal erachter? 

Cerce D: Is het hetzelfde als met de splines? Een volle sleutel, maar niet volledig vertegenwoordigd? 

Op het AA-gedeelte zien we drie delen, betekent dit dat er drie reeksen zijn? 

Nogmaals bedankt voor je hulp. 

embrayage2.png

A: Ja, er zijn inderdaad schijven zoals die onderaan, maar ze zijn niet vertegenwoordigd om het schrijven van de sectiereferentie te vergemakkelijken (nog een truc om minder te tekenen)

Voor het AA-gedeelte zijn er goed 3 stuks 9 (hendels / contrastops zouden meer geschikt zijn als naam om te onderscheiden met de bestelvork niet getoond)

B:  het is een ellips die overeenkomt met  het snijpunt  van cilinder en vlak (10-assige gaten / doorgangsgroef in 2 van 9)

D: het is de weergave van een sleutel met  2 ronde  uiteinden met een rechthoekig gedeelte (de gearceerde rechthoek is een gevouwen gedeelte van de sleutel)

C: deel 5 is een stelmoer, de getoonde groef kan worden gebruikt als dop voor een sleutel, maar waarschijnlijker, gezien de vergelijkbare tanden op deel 6, positioneringselementen / schaalverdelingen  voor afstelling.

3 likes

Hallo

Voor de ellips en als je het niet weet of het is dubbelzinnig, vergeet dan niet om altijd een uitzicht op de ander te projecteren met rechte lijnen. Dit is de basis van standaard industriële ontwerpaanzichten.  /sites/default/files/from_ckeditor/2018-10-28_13_04_34-embrayage2_explication_projection_.jpg

2 likes

Met vriendelijke groet hartelijk dank  aan jullie beiden! 

Bedankt Maldoror voor je antwoord, het helpt me enorm. Ik begreep bijna alles, het is veel prettiger en ik weet tenminste wat ik moet doen. 

Bedankt Zozo voor het idee van projecties op de ellips, ik had er inderdaad niet aan gedacht. Ik had erover nagedacht voor de 10-as, niet voor de ellips. 

Inderdaad, de basisprincipes van industrieel ontwerp blijven geldig, zelfs in 3D en dit is te zien bij MEP.

Vriendelijke groeten

PS: Het lijkt een beetje op het verhaal van een vis die bad om een vogel te zijn en hij was meteen exocet. :-)